Jen co se švédská módní značka vzpamatovala z rasistického debaklu Coolest Monkey, kdy tento claim dala na oblečení černouškovi, čelí dalšímu problému. Tentokrát jde o porušování autorských práv. Nová reklamní kampaň H&M rozpoutala pořádnou vlnu nevole a rozporů. Co se stalo?
V nové kampani módní značky pózuje model na fotkách a reklamním videu před dílem streetartisty Jasona REVOKa Williamse, které se nachází na zdi házenkářského hřiště William Sheridan Playground. To umělce rozčílilo, protože ho o svém záměru použít jeho dílo v reklamní kampani H&M neinformovalo. Na základě toho podal REVOK na značku žalobu pro porušování autorských práv.
Vyhraje spor REVOK nebo H&M?
Kolem právního rozporu stále probíhají vášnivé diskuse. Je pouliční umění chráněno americkými zákony o autorských právech? Podle stávajících zákonů je dílo chráněno, pokud jde o původní dílo zaznamenané na jakémkoli hmatatelném médiu.
Na druhou stranu je právě graffiti dílem, které je ilegální, a tak by na něj nemělo být možné autorská práva, kterých se REVOK dovolává, uplatňovat. V současné době pracují právníci obou stran na mimosoudním vyrovnání.
Banksy začal měnit pravidla
Smyslem graffiti bylo vždy to, že se výsledné dílo zanechá na veřejnosti pod rouškou anonymity. Pak ale přišel streetartista Banksy a začalo to být o penězích. Případ REVOKa vyvolává u dalších streetartistů vlnu nevole vůči módní značce a požadují její bojkot.
Jak to všechno dopadne? Může být nelegální umělecké dílo v některých případech chráněno autorskými právy? A co Banksy? I když je uměleckou hvězdou, jejíž díla se dokonce draží, právní důsledky jsou velmi nejasné.