Škola hrou a ještě k tomu v přírodě. Tak vypadá výuka s lesním pedagogem Vojenských lesů a statků

Bezmála 12 tisíc dětí zažilo v minulém roce netradiční výuku, místo matematiky nebo češtiny je čekala nauka o lese v lese. Vojenské lesy a statky, s. p. (VLS) už od roku 2015 systematicky pracují s dětmi a veřejností. „A zájem o lesní pedagogiku VLS neustále stoupá,“ potvrzuje lesní pedagog Jan Kobr z divize VLS Mimoň.

Škola hrou, přesně podle pravidla J. A. Komenského se snaží lesní pedagogové z Vojenských lesů a statků přiblížit především dětem, ale i starším, jak funguje lesní ekosystém, jak se hospodaří či co les lidem přináší. „Zájem o lesní pedagogiku VLS neustále stoupá. Nejčastěji jsou našimi „klienty“ žáci prvního stupně základních škol, dále mateřské školy a pak druhý stupeň ZŠ. Spolupracujeme také se speciálními školami, zájmovými sdruženími a domovy seniorů,“ přiblížil Jan Kobr z VLS.

Jen v minulém roce, když se budou počítat několikahodinové programy přímo v lese či případně ve školních třídách, navštívili lesní pedagogové VLS téměř 12 tisíc dětí. „Když k tomu připočítáme i hromadné akce (což je spíše ukázka lesní pedagogiky a pozvánka do lesa), kde se většinou návštěvnost odhaduje, tak se celkově pohybujeme kolem 42 000 osob. Tato čísla, s výjimkou doby covidové neustále rostou. Pro představu, v roce 2015, kdy jsme se aktivitám lesní pedagogiky začali systematicky věnovat, naši pedagogové provedli lesem zhruba 3 000 dětí,“ uvedl Jan Kobr.

Zájem je především o výuku v lese

Aktivity lesní pedagogiky probíhají jak ve třídách, tak i venku. „Prioritně se však snažíme o výuku venku v lese. Jen v zimním období nebo pokud počasí nedovolí (silné deště, vítr), volíme vnitřní variantu. Nic si děti nezapamatují lépe než to, co mají spojeno se zážitkem,“ popsal mluvčí Vojenských lesů a statků Petr Toman. S tím souhlasí i lesní pedagog Jan Kobr. „Můžeme dětem vyprávět, jak roste les, co všechno proto lesník musí udělat, ale když si to samy pomocí hry vyzkouší, a navíc někde v lese, kde vnímají i vůně, zvuky, mohou si na stromy či jehličí sáhnout, je to určitě nejlepší forma učení,“ vysvětluje Jan Kobr z divize VLS Mimoň.

Nejvíce děti baví témata spojená s lesní zvěří. Patří mezi ně pozorování dalekohledem, stopování či zajímavosti o životě zvěře. Oblíbené jsou i obyčejné nástroje lesníka, jako průměrka, pásmo nebo tabulky. „Vždy záleží na konkrétním lesním pedagogovi, místu, kde se pohybuje, pomůckách, které používá. Pokud se s námi děti vracejí unavené a špinavé, jsou většinou nejspokojenější. Jejich učitelky už méně,“ uvádí Jan Kobr s úsměvem.

Podle něj je dnešním trendem vyšší zájem u předškoláků a také větší znalosti ekologie než v minulých letech. Velký zájem a zaujetí vydrží po celou přednášku, a to i přesto, že pedagogové moderní technologie skoro nepoužívají. „Obecně mohu říct, že drtivá většina našich venkovních aktivit s použitím mobilu nepočítá. Mobil občas využíváme při pouštění zvuků zvěře nebo ptáků. Při některých akcích využíváme aplikaci VLS AR nebo další pomůcky s QR kódy,“ dodal na závěr Jan Kobr s tím, že by rád v letošním roce prohloubil spolupráci s Armádou České republiky s projektem Příprava občanů k obraně státu (POKOS).

Foto: VLS





architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě
Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli