V dnešním okénku do minulosti se podíváme na desku The Documentary, kterou losangeleský rapper The Game vydal v roce 2005. Jednalo se přitom o jeho debutové album a o projekt, který podle nejednoho fanouška i kritika vrátil po dlouhých letech na mapu západní pobřeží Spojených států. Lidé jako Snoop Dogg, Nate Dogg, Dr. Dre nebo 2pac tady během devadesátých let zanechali opravdu velkou stopu, po přelomu nového milénia zavládlo kolem Los Angeles ale tak trochu ticho po pěšině.
V čem byla deska The Documentary tak výjimečná? A proč stojí za to si ji poslechnout ještě téměř patnáct let od vydání?
Gangsta rap se vrací
The Gameův talent objevil Dr. Dre. Ten v rapové hře platí dodnes za jednu z největších ikon všech dob, v té době tomu tak bylo ale snad ještě dvakrát tolik. Člověk, který stál za úspěchem jmen jako 50 Cent, Eminem nebo Snoop Dogg byl přece právem považován za někoho, jehož magický dotyk rozhodne o tom, kdo prorazí.
Game měl vypilovanou techniku a skvělý styl psaní textů. Jeho lyrika se vyznačuje množstvím metafor a jmenováním spousty osobností rapu i popkultury, ať už v dobrém, nebo ve zlém. Tehdy se ještě stal členem 50 Centovy formace G-Unit, která právě zažívala svůj zlatý věk. Na albu se tak hned ve třech skladbách objevuje 50 Cent a The Gameově vzestupu na vrchol nic nebrání. O tom je vlastně i singl Hate It Or Love It. Gameův pouliční styl a láska i respekt ke kořenům hip hopové kultury je navíc faktorem, který spousta posluchačů dokáže náležitě ocenit ještě dnes.
Produkce a hosté
West coast měl vždycky svůj typický zvuk a styl. Zrodil se tady hudební styl g-funk, který chytře propojil prvky pouličního rapu o ženách a vydělávání peněz spolu s chytlavými melodickými linkami. Tento sound se později pochopitelně promítnul i nazpět do rapu. Jelikož byl Dr. Dre tou dobou Gameovým mentorem, výrazně se podílel i na produkci desky.
Krom něj se tu ale objevila také další více či méně hvězdná jména. Nechyběli Scott Storch, Just Blaze, Cool & Dre nebo třeba Timbaland či dokonce Kanye West.
Pokud jde o hosty, krom už výše zmíněného 50 Centa se na mikrofonu předvedl třeba Eminem, Nate Dogg nebo Faith Evans, manželka zesnulého rappera The Notorious B.I.G.
Dopad
Deska The Documentary se prakticky okamžitě setkala s obrovským úspěchem. Jen v prvním týdnu se jí prodalo přes 586 tisíc kusů, a to jen na území Spojených států amerických. Získala tak první příčku v prestižním žebříčku Billboard 200.
Projekt odstartoval Gameovu úspěšnou kariéru, která trvá do současnosti. Ten hype okolo posledních desek (a mixtapů) už docela pochopitelně není tak velký, ale s klidným srdcem můžeme napsat, že Game je i dnes stále relevantním umělcem, který spolupracuje s těmi největšími jmény na scéně. Jeden příklad za všechny: Kendrick Lamar. A kdo má větší dopad, než první rapper s Pulitzerovou cenou v historii?
Provokatér
Game byl taky vždycky docela slušný rebel. V dnešní době Instagramu je jeho sociální dosah ještě umocněn. Často si bez servítek podává mladé umělce.
Naposledy to byl například Kodak Black, když se příliš nelichotivě vyjadřoval o zesnulém rapperovi Nipsey Hussleovi. Nepochybně i proto se Gameovi ještě dnes dostává velké pozornosti.