Ostravský plamenomet Sergei Barracuda zhruba před deseti lety poprvé pořádně rozvířil stojaté vody českého rapu. Jeho debutový mixtape Pouliční Ekonomická (2010) doslova působil jako blesk z čistého nebe – zjevná inspirace americkým jihem, jehož vliv se ale mladému rapperovi podařilo neopakovatelným způsobem převést do našeho prostředí. Sergei B si už od úplných začátků buduje svůj vlastní značkový zvuk. A to mu naštěstí vydrželo dodnes.
Rekordman
Barracuda vždycky lámal pomyslné rekordy a hranice. V roce 2012 přinesl pokračování Pouliční Ekonomická 2: Nechvalně proslulý, na které jste mohli slyšet hvězdná jména americké produkce, jakou jsou Lex Luger, Drumma Boy nebo dokonce Sonny Digital. Tihle lidé dělali největší hity americkým rapperům, a pozor, ne o deset let dříve, ale právě v roce 2012. Na projektu Pouliční Ekonomická 2.5: Notorický Hustler se ještě o několik let později objevila třeba produkce od Zaytovena. Na loňském albu Pouliční Ekonomická 3: Láska & Loyalita se potom dokonce objevil featuring od amerického Waka Flocka Flame.
Sergeiovo jméno rostlo a rostlo, stejně jako fanouškovská základna jeho domovského labelu Azurit Kingdom. Zlí jazykové mu ale často vyčítali, že jeho styl zní pořád stejně a že už nedokáže ničím překvapit.
Znovuzrození
Těžko říct, jestli si podobná hodnocení rapper někdy bral k srdci, když ale na konci minulého měsíce oznámil absolutně neočekávané vydání desky Medusa, asi nikdo nevěděl, že dostaneme k poslechu vlastně docela nového Sergeie. Ten si se svým dvorním zvukařem DJ Bussym sedl do studia a ladili autotune tak pečlivě, dokud nenastavili křišťálově čistý zvuk s naprosto jedinečnou atmosférou.
Deska Medusa obsahuje celkem sedm skladeb, na jejichž produkci se nejvíce podepsal mladý talent jménem DatBoiGetro. Kromě něj se tady ukazuje ještě americký Dinero Gotti nebo československý tým ve složení Dokkeytino, Kyle Junior a DaySix. Co se týče produkcí, celý projekt se nese v minimalističtějším duchu a i díky tomu skvěle vynikne Sergeiova práce s hlasem a dokonalý Bussyho sound engineering.
Autotune
Všechny skladby jsou postaveny na melodických popěvcích a linkách, které vám už na první poslech uvíznou v hlavě. Sám rapper už na svém Instagramu sdělil, že ještě těsně před vydáním vlastně vůbec netušil, jak lidé k jeho novému zvuku přistoupí. Reakce ho nakonec prý velmi mile překvapily.
Autotune a vokodéry všeobecně jsou samozřejmě fenoménem, který bude asi vždycky kontroverzní. Mnoho posluchačů rapu si myslí, že něco podobného do jejich oblíbeného žánru prostě za žádnou cenu nepatří. Takový zpátečnický přístup ale opravdu není na místě. Tento software dnes ve své produkci používají (tedy až na výjimky) všechna přední jména světového hip hopu.
Hudební vkus je samozřejmě zcela subjektivní záležitostí, na druhou stranu bychom si ale všichni měli uvědomit, že hudba je především přece jen uměleckým vyjádřením a jakékoli limity, omezení a škatulky jí nesvědčí. Sto lidí, sto chutí, ale odsuzovat nějakou skladbu jen proto, že při ní byl nebo nebyl použit takový a takový postup nebo zvukový plugin, je opravdu krátkozraké.
Závěrem
Sergei B deskou Medusa rozhodně překvapil, a to jak své staré fanoušky, tak určitě i ty, kteří jeho tvorbě zatím třeba příliš neholdovali. A to je právě to kouzlo celého projektu. Medúza má rozhodně moc zhypnotizovat i nové posluchače.