Poučení z pandemického vývoje: Jak covid-19 ovlivnil podnikání?

Od doby, kdy Českou republiku zasáhla v březnu 2020 první vlna koronaviru, uplynul již více než rok a půl. Dalekosáhlý dopad měl také na české živnostníky a podnikatele: někteří z nich museli přehodnotit svou obchodní strategii, jiní byli nuceni svou kariéru definitivně ukončit. Co pandemie firmám a živnostníkům dala a vzala a jak se pod jejím vlivem (z)měnilo české podnikání?

Podle výsledků průzkumu agentury NMS Market Research pro Raiffeisenbank ovlivnila pandemie koronaviru téměř dvě třetiny českých podnikatelů. Každý osmý přitom musel podnikání úplně zanechat. Situace se začala měnit k lepšímu teprve s nástupem roku 2021, kdy jen v prvním čtvrtletí vznikl největší počet nových společností od roku 2018.

I když tato čísla signalizují rostoucí víru v oživení české ekonomiky, změny, se kterými se museli (nejen) čeští podnikatelé vypořádat, měly výrazný vliv na to, jakým směrem se bude v následujících měsících či letech podnikání ubírat. Jaká poučení si můžeme vzít z předešlých měsíců do budoucna?

  1. zjištění: Komunikace je základ

Můžete mít sebelepší produkt, ale bez správné komunikace jej nebudete mít komu prodat. Jedna z největší zatěžkávacích zkoušek, které museli podnikatelé čelit, byla komunikace se zákazníky.

Ukázalo se, že firmy či živnostníci, kteří se svými klienty jednali otevřeně, měli jasný komunikační plán a dokázali řešit i krizové situace, se potýkali s menším odlivem nakupujících.

Ti, kteří nepřikládali komunikační strategii valný význam, se náhle museli vypořádat s celou řadou problémů, jako například s nespokojenými zákazníky, kterým nedokázali uspokojivě vysvětlit, proč zboží nedorazilo v termínu nebo jak je možné, že zboží není (oproti původnímu předpokladu) skladem apod.

  1. zjištění: O vítězi rozhoduje adaptabilita

Vylepšení logistických procesů, naskladnění zcela nových produktů nebo investování finančních prostředků, které by jinak putovaly na podnikatelský účet jako rezerva na horší časy. Nově vzniklá situace nutila podnikatele k řadě změn. Jenže ne všichni byli ochotni zavedené přístupy měnit.

Úspěšní podnikatelé se však obvykle shodují, že o tom, kdo z pandemie vyjde jako vítěz, rozhodovala právě (ne)schopnost přizpůsobit se novým podmínkám.

Zatímco někteří vstoupili do zcela nového odvětví, s nímž před pandemií neměli téměř žádnou zkušenost, jiní museli pohotově nastavit nové procesy nebo urychleně řešit přesun pracovníků z kanceláří do domácího prostředí. Další soustředili své síly na diverzifikaci: zaměřili se na prodej nových produktů, případně rozšířili své působení i na zahraniční trhy, aby dokázali lépe vykrýt případné výpadky v odbytu zboží nebo útlum zakázek.

  1. zjištění: Kdo nemá e-shop, jako by nebyl

Pokud se některému sektoru za koronavirové krize skutečně dařilo, pak bezpochyby české e-commerce. Kvůli vládním opatřením byli mnozí prodejci nuceni doslova ze dne na den uzavřít kamenné prodejny a jedním z mála řešení, jak se s nově vzniklou situací vyrovnat, byl přesun podnikání do online světa.

Touto cestou se vydalo mnoho obchodníků, což potvrzují i zveřejněné statistiky. Jen za rok 2020 vzniklo v Česku více než 8 tisíc nových e-shopů a počet internetových obchodů stále stoupá.

Nejedná se však o jediné úctyhodné číslo. Podle dat společnosti Shoptet dosáhly české e-shopy ve druhém kvartálu roku 2021 rekordního obratu 50,45 miliardy korun. Vzhledem k postupující digitalizaci lze navíc předpokládat, že se množství nákupů přes internet bude do budoucna dále zvyšovat.

foto: Creditas





architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě
Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli