Na konci 80. let to bylo jako zjevení. V době, kdy Češi nesměli bez svolení úřadů vycestovat ani do Lince, se do světa vydal tým dobrodruhů ve stříbrno-modré Tatře T 815 GTC upravené pro expediční účely. Na její odkaz chce navázat nová Tatra kolem světa 2.
Místa na palubě
S nápadem vydat se s tatrou do světa přišli Marek Havlíček a Petr Holeček. Od roku 2020 do roku 2022 chtějí ujet 270 tisíc kilometrů s tím, že pár míst na palubě nabídnou i zájemcům z veřejnosti. Této expedice by se tak mohlo zúčastnit až 600 lidí, kteří se prostřídají v různých úsecích. Stanou se součástí něčeho neopakovatelného, zažijí největší dobrodružství svého života a zároveň podpoří průběh výpravy i s ní související projekty.
„Chceme nejen vzdát hold původní expedici, ale hlavně v lidech rozdmýchat touhu objevovat, poznávat a překonávat hranice, nejen ty státní, ale i své vlastní,“ říká Havlíček. V expedičním voze budou vždy po celou dobu kromě řidiče profesionální kameraman, průvodce a jeden až dva členové týmu zajišťující realizaci vedlejších projektů. Expedici můžete nyní podpořit na portálu HitHit.
Zkušenosti za volantem
Oba protagonisté expedice Tatra kolem světa 2 mají bohaté zkušenosti s cestováním v extrémních podmínkách. Marek Havlíček je zkušený cestovatel, spisovatel a fotograf. V minulosti projel svět, ponořil se do hloubi černého kontinentu a na svém kontě má přes 400 000 kilometrů za volantem i řídítky. Petr Holeček strávil dvanáct let v Angole, kde si musel umět poradit se servisem tatrovky i s kladivem a izolepou.
Trasa bude jedinečná, ale v některých bodech se protne s trasou původní expedice z roku 1987. Na účastníky čekají autentické zážitky z Blízkého a Dálného východu, Jižní Ameriky nebo z Afriky. „Svět objedeme tak jako nikdo před námi. S respektem a pokorou ukážeme jiné země, kultury a odlišné přístupy k životu. Nejodvážnější zájemce vezmeme na cestu naší tatrovkou,“ slibuje Holeček.
Upravená tatrovka
Pro expedici se připravuje speciální TATRA 4×4, která svým vzhledem naváže na původní vůz TATRA T 815 GTC. Při stavbě pomáhají také Ondřej Skácel z TATRA TRUCKS nebo Dalibor Petr, syn řidiče původní expedice.
„Proč jsme zvolili tatrovku? Tatra je nejen česká automobilová ikona, ale její podvozek, vzduchem chlazený motor a konstrukce z ní dělají chrabrý vůz do terénu. Skvělý základ chceme ještě vylepšit na základě vlastních cestovatelských zkušeností a navrch přidat nejnovější technologie,“ vysvětlují Holeček Havlíček. Tatrovka bude hotová v září a pak se vydá na ukázkovou jízdu po Česku a Slovensku.
Krok za krokem
Expedice bude rozdělena do čtyř etap, přičemž speciální tatrovka bude mezi etapami na jednotlivé kontinenty přepravována lodí.
- etapa – doba trvání devět měsíců, cca 70 tisíc kilometrů, 22 zemí
Česko – Slovensko – Maďarsko – Slovinsko – Chorvatsko – Bosna a Hercegovina – Černá Hora – Albánie – Makedonie – Řecko – Bulharsko – Turecko – Gruzie – Arménie – Ázerbájdžán – Irán – Turkmenistán – Uzbekistán – Tádžikistán – Kyrgyzstán – Kazachstán – Mongolsko – Rusko
- etapa – doba trvání pět měsíců, cca 40 tisíc kilometrů, osm zemí
Chile – Argentina – Paraguay – Brazílie – Bolívie – Peru – Ekvádor – Kolumbie
- etapa – doba trvání devět měsíců, cca 80 tisíc kilometrů, deset zemí
Panama – Kostarika – Nikaragua – Honduras – Salvador – Guatemala – Belize – Mexiko – USA – Kanada
- etapa – doba trvání devět měsíců, cca 80 tisíc kilometrů, 28 zemí
JAR – Lesotho – Svazijsko – Namibie – Botswana – Zambie – Malawi – Tanzanie – Rwanda – Uganda – Demokratická republika Kongo – Republika Kongo – Gabon – Kamerun – Nigérie – Niger – Benin – Togo – Ghana – Burkina Faso – Mali – Mauretánie – Senegal – Gambie – Sierra Leone – Maroko – Španělsko – Francie – Německo – Česko