Možná si někteří z vás pamatují spacáky nebo péřové bundy a outdoorové oblečení značky Leeda. Nebo taky ne a máte značku Leeda spojenou s originálními designovými kousky. Že vám tyhle dvě věci nějak nejdou dohromady? Přitom ale souvisí.
Leeda se skutečně dříve zaměřovala na outdoorové, zejména péřové oblečení a její název se vyslovoval s “é”. Její jméno vycházelo z řecké mytologie a příběhu o Lédě a labuti.
“Tehdy tady takové věci nikdo jiný nevyráběl, takže když jste měli doma spacák, byl určitě od nich. Já ho mám dodnes. Dělali opravu kvalitní věci a sponzorovali i horolezce. Jenže výroba probíhala v Čechách a v momentě, kdy sem přišly nadnárodní společnosti, nebyli schopni se jim nabízenou cenou vyrovnat a klientů ubývalo,” vypráví příběh značky Leeda Lucie Kutálková.
“Já jim tenkrát pomáhala jako designérka a tehdy jejich majitelku napadlo, že bych na ně mohla navázat. Leeda byla jejím dítětem, které si vychovala od malička a bylo jí líto nechat ji zaniknout. Takže mi značku včetně prostoru nabídla, což bylo zásadní, protože já byla tenkrát po škole a získat hned obchod, navíc rovnou na Praze 1, bylo téměř nemyslitelné,“ vzpomíná na začátky designérka a dnešní majitelka Leedy Lucie Kutálková.
Psal se rok 2003 a bylo jich pět, přestože dnes se skrývá za značkou Leeda pouze Lucie. Převzali firmu i s obchodem, změnili koncepci a začali tvořit úplně novou tvář Leedy. Tři z nich po necelém roce odešli a zůstaly pouze dvě – Lucie Trnková a Lucie Kutálková.
„S Luckou jsme udělaly nejvíc práce. Dělaly jsme kolekce s příběhem, měnily interiér obchodu, zažily spoustu legrace. Když jsme začínaly, bylo minimálně obchodů s oblečením od lokálních designérů. Fungovala tady Klára Nademlýnská, Denisa Nová a Taťána Kovaříková a to bylo všechno. Tehdy jsme byly z designérů naší generace jediní, kdo měl obchod,“ doplňuje Lucie.
Během patnácti let značka dospěla a vybudovala si pevnou pozici na trhu. Dnes u ní nakupují i hvězdy světového formátu, jako jsou Tilda Swinton, Kim Cattrall. Z českých hereček jsou to například Ivana Jirešová, Anna Geislerová nebo Klára Melíšková. Lucie pracuje i na nejrůznějších zakázkách jako stylistka. Oblékala třeba Liv Tyler nebo Prianku Chopra. Úzce spolupracuje také s osobnostmi z oblasti designu, například s grafickým designérem Mariem Corradinim, s nímž vyvíjí nové velkoplošné tisky.
V jejím obchodě najdete i šperky a doplňky od zaběhnutých designérů, jako je Janja Prokič, Markéta Richterová nebo německá designérka Saskia Diez, ale i od začínajících progresivních tvůrců. Ty Lucie s oblibou vyhledává na výstavách, fashionweecích i klauzurách uměleckých škol.
Proč lidé Leedu milují?
Luciina tvorba je charakteristická minimalistickým designem s propracovaným detailem, variabilitou nošení a vysoce kvalitními materiály. Mimo autorskou tvorbu si lze od designérky nechat ušít individuální kousky na zakázku. Výroba probíhá za etických podmínek výhradně v ČR, klade důraz na kvalitu i původ používaných materiálů. Většina látek, ze kterých Leeda šije, pochází z tuzemska, z Itálie nebo Anglie.
Kromě toho také Leeda pomáhá. Lucie Kutálková založila se svou kamarádkou Kateřinou Jungrovou projekt Metráž, který pomáhá ženám, jež se ocitly v tísnivé sociální situaci. “Od začátku se snažím podnikání vést zodpovědně, což znamená i nevytvářet zbytečné odpady, zpracovávat materiály do posledních kousků, a pokud ta možnost je, podporovat lidi ve složitých životních situacích,” říká Lucie.
Kateřina je původně reřisérka a věnuje se i takzvané drama terapii. Hraje s ženami, které se nachází v krizových situacích, divadlo. Už samotný proces zkoušení a následně představení je terapií. “Za podpory neziskové organizace Jako doma jsme začaly jednou týdně pořádat pracovní workshopy. V prvopočátku jsme vyráběly například “kšandy”, jednoduché klipové pásky, které se dají nosit jako náramek, nebo je můžete použít na vytvarování oversize oblečení. V kolekci Leeda byly bestsellerem. Využívaly jsme materiály, které nám zbyly z výroby, recyklovaly jsme je a pošívaly například korálky,“ vysvětluje Lucie.
Produkty, které na workshopech vznikly, prodávaly na Designsupermarketu, LeMarketu a dalších akcích a měly obrovský úspěch. Tyto znevýhodněné ženy samy obsluhovaly, balily věci a prodávaly. I to je pro ně obrovská satisfakce. Dnes se do Metráže pravidelně zapojují další designeři, jako je například Monika Drápalová, a projekt podporují.
Ateliér je v Soukenické ulici a dílny probíhají celý týden. Funguje i e-shop www.metrazdesign.cz. Ve spolupráci s renomovanými designéry vznikají doplňky a móda, které spoluvytvářejí ženy ohrožené sociálním vyloučením, násilím, bezdomovectvím, chudobou a dalšími negativními jevy. Cílem projektu je poskytnout těmto ženám prostřednictvím tvořivé práce podporu, motivaci, know-how a možnost výdělku.