Společnost Nike se již několik desetiletí podílí výraznou měrou na pozvednutí ženského sportu a ani současná kampaň nebude výjimkou. Již tento měsíc představuje společnost Nike jednu z největších kampaní zaměřených jen a jen na ženy. Kampaň bude trvat po celý rok 2015 a nese název #betterforit – #zalepsija. Jejím hlavním úkolem je motivovat ženy ke sportovní aktivitě, k novým sportovním výzvám a pomoci jim k dosažení všech jejich osobních cílů.
…
NIKE WOMEN: PRVNÍ LÉTA (70. LÉTA)
Kongres Spojených států schválil v roce 1972 zákon o Změnách ve vzdělávání, který prosazoval rovnost pohlaví na středních školách a univerzitní sporty pro všechny. O méně než týden později začala ve městě Eugene organizace U.S.Olympic Track and Field Trials spolupracovat se skupinou bývalých běžců z oregonské univerzity. Společnými silami tvořili trička a rozdávali boty, které na sobě měly neobvyklý symbol, podobný „křídlu.“ Jejich malá společnost nesla název Blue Ribbon Sports a boty byly pojmenovány po řecké bohyni vítězství Nike.
V letech 1970 spustila Nike řadu reklam, které byly publikovány na zadní straně časopisu Runner´s World a zobrazovaly především ženy. V roce 1978 uvedla společnost na trh novou kampaň s názvem Nike Women, která podporovala hlavně ženský sport. V rámci této kampaně se na trhu objevila nová dámská běžecká obuv Lady Waffle Trainer.
V roce 1979 založila skupina běžkyň Mezinárodní běžecký výbor (IRC) s cílem bojovat za zařazení ženských vytrvalostních běhů do olympijských her. Společnost Nike se stala jejich zapáleným partnerem a jako pomoc jim poskytla finance a publicitu.
DÁL, NEŽ SE ZDÁLO S JOAN BENOIT SAMUELSON (80. LÉTA)
Díky dlouhodobému přesvědčení, že ženy nejsou fyzicky schopné dlouhých běhů, běhaly až do počátku 80. let na olympijských hrách maximálně na vzdálenost 1500 metrů.
V roce 1981 odsouhlasil Mezinárodní olympijský výbor se zařazením běhu žen na 3000 metrů a maratonu žen do olympijských her konaných v roce 1984. Zcela tím bylo ignorováno pravidlo, kdy se nový sport může do olympijských her zařadit až po 4 letech od jeho schválení.
Společnost Nike oslavila tento úspěch dvojicí nových reklam. Jedna hlásala: „The Olympics Will Never Be the Same (Olympiáda již nikdy nebude jako dříve)“. Druhá byla vydána na zadní straně programu olympijské kvalifikace žen v Olympii, ve státě Washington. Reklama byla krátká, plná emocí a obsahovala nápis „Finally (Konečně)!“.
Vše vyvrcholilo v létě 1984, kdy se Joan Benoit Samuelson zapsala do historie svým vítězstvím v maratonu žen na olympijských hrách v Los Angeles. Zažehla tím touhu žen po běhání, což Nike po jejím strhujícím vítězství oslavila tištěnou reklamou.
S NIKE NA AEROBIC (KONEC 80. A ZAČÁTEK 90. LET)
Na konci 80. let rapidně vzrostl počet žen, které se začaly věnovat sportu a fitness. Vytvořením větší nabídky ženské obuvi a ženského oblečení tak Nike začala oslovovat také tuto novou skupinu sportovkyň.
V roce 1990 se v médiích objevila tištěná reklamní kampaň „List (Seznam),“ která zdůrazňovala, že je na moderní ženy kladeno velké množství tlaků.
V roce 1991 firma vydala osmistránkovou časopisovou přílohu začínající slovy: „You Were Born a Daughter (Narodila ses jako dcera)“. Článek čtenáře provedl životem ženy od jejího narození až po její dospělost.
SHERYL SWOOPES A VZESTUP SPORTOVNÍCH HRDINEK (POLOVINA 90. LET)
Vítězstvím týmu Houstonských komet na prvním šampionátu WNBA (Ženská národní basketbalová liga) se univerzitní olympijská šampionka Sheryl Swoopes zapsala do historie ženského profesionálního basketbalu. Po dobu své 12leté kariéry potom nasbírala celkem tři ocenění Nejlepší hráčky (MVP).
V říjnu 1995 se Swoopes stala teprve druhou atletkou (mezi ženami i muži) s botami nesoucími vlastní jméno. Před ní to nebyl nikdo jiný, než Michael Jordan.
Na podzim roku 1995 Nike uvedla půlminutovou televizní reklamu s názvem: „If You Let Me Play (Když mě necháš hrát)“. Reklamní spot představil novou cestu, jak inspirovat atletky. Jeho důrazem bylo sdělení, že sport pozitivně ovlivňuje život dívek. Čtenáři USA Today vybrali tuto kampaň jako jednu z nejlepších za celý rok.
I o 20 let později, kampaň „If You Let Me Play (Když mě necháš hrát),“ poukazuje na závažnost svého sdělení. Vydáním v ženském sportovním časopise šlo o připomenutí jednoho z nejlepších sportovních odkazů.
AMERICKÝ NÁRODNÍ TÝM ŽEN (1999)
Když ženský americký fotbalový tým získal v napínavém penaltovém rozstřelu proti Číně titul mistryň světa (a s ním i pozornost celého světa), přímo na stadionu to vidělo devadesát tisíc fanoušků, což byla do té doby největší návštěvnost ženské sportovní události. Společnost Nike podporovala sportovkyně v každé fázi jejich cesty a využívala každou příležitost k inspiraci další generace mladých atletek.
V reklamním spotu, nazvaném „Girl In America (Dívka v Americe),“ Mia Hamm prohlásila: „Támhle je dívka narozená v Americe. Někdo jí dá panenku. Někdo jí dá míč. A někdo jí dá šanci.“.
OPOVRHOVÁNÍ STEREOTYPY VE 21. STOLETÍ (2000)
Společnosti Nike vyšla tištěná reklama, která byla pojmenována „My Body Parts (Části mého těla)“ a sebevědomě mluvila o velikosti a síle hýždí a stehen sportovkyň.
V roce 2004, v době konání Olympijských her v Aténách, v Nike vymysleli spot „Mi heroe es una chava“ (Mým hrdinou je dívka), oslavující sprinterku na 400 metrů Anu Gueveru. Ta byla první mexickou běžkyní, které se podařilo zvítězit v důležitém mezinárodním závodu konaném v roce 2003. V Aténách se umístila na druhém místě.
V roce 2006 Nike spustila první kampaň s Marií Sharapovou s názvem „I Feel Pretty (Cítím se krásná)“. Hravě komunikovala poselství, že se pod Mariiným krásným ženským vzhledem skrývá ctižádostivý duch jednoho z nejlepších sportovců světa.
4. dubna 2007, během finálového turnaje univerzitní ženské basketbalové ligy, byly dívky z týmu Rutgerts pod neustálou palbou útočných poznámek. To zažehlo konverzaci, která vedla až ke sportovní kampani. Na videu vyjadřují své názory proti genderovým stereotypům sportovci a trenéři, včetně Mii Hamm, Picabo Street, Sereny Williams a Gabrielle Reece. Nike také vyvěsila celostránkový inzerát v New York Times s nápisem: „Thank You Ignorance. Thank you for starting the conversation. Thank you for unintentionally moving women’s sport forvard (Děkujeme, neznalosti. Děkujeme, že jsi začala diskuzi. Děkujeme, že jsi neúmyslně posunula ženský sport vpřed)“.
V roce 2008 firma ovlivnila dialog mezi ženami díky kampani „Here I Am (Tady jsem)“. Tato multimediální kampaň ukázala, že sportovkyně jsou tělesně i duševně silnější, což ukázala na dvou mladých sportovkyních: Sofii Boutelle a Marii Sharapové.
TENISOVÁ DYNASTIE SERENY WILLIAMS (OD ROKU 2004)
Navzdory sérii potenciálních ukončení kariéry, nastřádala Serena Williams více Grandslamových titulů, než jakýkoliv jiný aktivní hráč. Na svém kontě jich má přes 34.
Pro svůj styl, způsob sebevyjádření na kurtu a své silné tréninkové zásady byla Williams vůdčí osobou ve dvou kampaních firmy Nike. Jednalo se o atletickou kampaň z roku 2007 a kampaň Delicious
Training z roku 2011. Serena byla také jedním z prvních sportovců, kteří byli při uvedení obnovené aplikace Nike+ Training Club v roce 2013.
NIKE WOMEN DNES (2010)
V prosinci 2010 Nike odstartovala výzvu pro ženy s textem „Make yourself“. Kampaň měla ženy přimět k zamyšlení se nad tím, kým chtějí být a jak jim sport může pomoci v nalezení důvěry potřebné k tomu, aby se staly nejlepší.
23. června 2012 firma Nike představila film nazvaný „Voices (Hlasy),“ který byl uveden k 40. výročí zákona o Změnách ve vzdělávání z roku 1972. Oslavuje ženy ve sportu, jako jsou Joan Benoit Samuelson, Lisa Leslie, Marlen Esparza a Diana Taurasi.
Li Na se stala první Asiatkou, která vyhrála Grandslamový turnaj a stala se také nejlépe hodnocenou čínskou teniskou vůbec. V návaznosti na to sputila Nike kampaň „Dare to aim higher than the sky (Odvaž se zamířit výše než ke hvězdám)“. Nike tím oslavila její úspěch a zároveň inspirovala novou generaci čínských sportovců. Když Li Na oznámila svůj odchod do důchodu, Nike jí znovu vzdala hold s větou „Be the Bird that Sticks Out (Buďte ptáčkem, který vystupuje)“. Ta byla zobrazena vedle ikony fénixe roztahujícího křídla.
Také dnes Nike pokračuje v překračování hranic a pěstování ženského sportu. Zahájení #BetterForIT (#zalepsija) navazuje na historii firmy Nike a jejím prosazování ženských sportovců na všech úrovních. Ať jsou to vítězky Grandslamových turnajů, světové šampionky nebo ty, které čekají na svůj nový osobní rekord či motivaci. Nakonec, společnost Nike, byla pojmenována po ženě.