S trochou nadsázky by se dalo říct, že svět módy je vlastně živým organismem. Módní průmysl přesahuje do kultury víc než kdy předtím a tímto způsobem na něj i nahlížíme. Vysoce aktuální společenské otázky se tak čas od času nevyhnou ani tomuto odvětví. V posledních týdnech je pořádné horko především okolo značky Gucci, kterou kritikové hromadně nařknuli z rasismu. Za poslední dobu se toho ale stalo mnohem více. Pojďme si všechny ta faux pas dát dohromady.
Je těžké zaujmout nějaké jasné stanovisko a názor si tak prosím udělejte sami. Pravdou ovšem zůstává, že je neuvěřitelné, že se podobné záležitosti dějí u obrovských značek s početnými týmy marketérů, kteří by měli rozpoznat potenciální riziko. Je možné, že trend kontroverze prostě v některých situacích zašel až příliš daleko.
Gucci
O skandálu se svetrem s vyobrazením posměšného černošského makeu-pu jsme již psali. Celá záležitost sice už trochu utichla, ale minimálně na prodejích značky možná nějaké škody zanechá. Umělci jako Soulja Boy, T.I. nebo 50 Cent vyzývají k bojkotu značky. Posledně jmenovaný rapper na videu dokonce pálí všechno své oblečení od Gucciho. Boxer Floyd Maywether oproti tomu prohlásil, že u Gucciho určitě bude nakupovat dál, protože je zkrátka šíleně bohatý a chce si užívat života. Za to byl mnoha hlasy obviněn z ignorance. V Gucci se nicméně omluvili a například afroamerický designér Dapper Dan, který se značkou spolupracuje, prohlásil, že udělá vše poto, aby se něco podobného už nikdy nemohlo opakovat.
H&M
O skandál s rasistickým podtextem se loni postarali i v řetězci H&M, kdy malý černoušek prezentoval mikinu s nápisem Coolest Monkey in the Jungle. Produkt byl sice okamžitě stažen a značka se omluvila, nicméně v Africe začali demonstranti dokonce přepadat pobočky řetězce. Po více než jednom roce od skandálu můžeme zhodnotit situaci zpětně. Je poměrně jasné, proč tolik lidí bylo rozhořčeno, na druhou stranu k dětskému oblečení prostě motivy zvířátek neodmyslitelně patří. Aby podobným problémům ale bylo zabráněno do budoucna, najali si v H&M manažera pro otázky rasové a kulturní diverzity. A asi dobře udělali.
Burberry
Tento týden módní svět ožil nejnovějším skandálem značky Burberry. Jedna z jejích mikin pracovala se zpodobněním oprátky provazu. Sebevražda je vysoce aktuální téma a její implementace do módního byznysu je skvělou ukázkou špatného vkusu. O kauze jsme vás informovali v tomto článku.
Prada
V Gucci nejsou jediní, komu se vymstily nápadné podobnosti s černošským líčením. V tomto aktuálním případu šlo o klíčenky s motivem opiček, které měly nápadně velké rty. V návaznosti na případ značky Gucci v Pradě tyto produkty okamžitě stáhli z prodeje.
Dolce & Gabbana
Na podzim loňského roku se o velký skandál postaral Stefano Gabbana, spoluzakladatel legendárního italského módního domu. Na veřejnost totiž unikly jeho soukromé zprávy z Instagramu, ve kterých se vyjadřuje opravdu nevybíravě o čínské populaci. Návrhář se následně bránil tvrzením, že jeho instagramový účet byl napaden hackery, kvůli vlně kritiky ale byla okamžitě zrušena blížící se show značky v Číně. Aby vše alespoň trochu urovnalo, přišli marketéři brandu s kampaní D&G Loves China. Těžko ale říct, jestli takhle průhledný marketing vlastně vůbec může někoho uklidnit.