Jeden ze dvou největších výrobců letadel světa, francouzský Airbus, by mohl jednou provždy vyřešit nekončící nešvar během leteckého cestování – pohodlný spánek. Ve svých letadlech plánuje do dvou let vybudovat plnohodnotné, patrové postele, které by byly umístěny v zavazadlových prostorách. Nemají chybět ani konferenční místnosti nebo koutek pro děti.
Kvalitní spánek a letecká přeprava zpravidla netvoří ideální kombinaci. Velmi dobře to znají lidé, kteří cestují zejména v ekonomické třídě, kde vzhledem k ne příliš pohodlné sedačce a malému místu není jednoduché si dostatečně odpočinout, natož pak usnout. U byznysových a prvních tříd se situace pochopitelně mění, nicméně to neřeší problém většiny cestujících. Airbus, který spolu s Boeingem drží oligopol ve sféře výroby komerčních letadel, se to nyní chystá změnit.
Nebude chybět koupelna
Ve spolupráci s francouzským výrobcem leteckých interiérů a vybavení Zodiac Aerospace navrhly speciální kóje umístěné v zavazadlovém prostoru letadel, které budou vybaveny patrovými postelemi s dostatkem místa okolo. Podle plánů této dvojice by měly dát tyto kóje snadno složit a nahradit místem pro zavazadla, pokud by bylo třeba. Aerolinky se tak budou moci kdykoliv přizpůsobit cestujícím, a to jak z hlediska postelí, tak z hlediska počtu zavazadel.
Součástí této flexibilní transformace zavazadlových prostor mají být i plnohodnotné konferenční místnosti s projektory nebo dětské koutky, což by také výrazně změnilo pohled na to, jak se v dnešním světě letecky cestuje. Nehledě na to, že má být zázemí vybaveno i koupelnou, toaletou a dostatkem skříní pro uložení oblečení a dalších osobních věcí.
Ještě dva roky
Chystané vybavení by mohlo být do Airbusů zahrnuto v průběhu roku 2020. Jako první by měly být takto vybaveny modely A330 (střední a dlouhé lety) a A350 (long-haul lety).
Otázkou zatím zůstává, zdali tyto kóje budou dostupné pro všechny cestující. Dá se očekávat, že pokud bude v konkrétním letu málo pasažérů, mohly by se postele spolu s konferečními místnostmi či dětskými koutky otevřít každému, a to možná i bez příplatku. Z ekonomické perspektivy jednotlivých aerolinek by však dávalo mnohem větší smysl, kdyby byly zpoplatněny, což je velmi pravděpodobné.