Roční období pořád ještě úplně nepřeje nějakému dlouhodobému zdržování se venku, proto je požehnáním každý tip, kam se jít podívat, aby u toho člověk nemusel lovit paprsky slunce anebo postávat v obchoďácích nebo MHD. Knížku přímo nacpanou doporučeními na taková místa, kde člověk kromě zahřátí získá i duševní potravu a rozšíří obzory, přineslo na podzim nakladatelství Universum a jmenuje se úderně Kurátor s podtitulem Kurátor: Průvodce uměním v Praze.
Artmapa
I když se to může zdát neuvěřitelné, je to svého druhu první takhle výrazný počin. Praha má galerií, artových kaváren, architektonických klenotů různého stáří, bookshopů a showroomů víc než lecjaká srovnatelně velká metropole a jejich počet neustále roste. Přesto dosud hladový divák neměl k ruce žádnou obsáhlejší a vyčerpávající příručku, a tak bloudil Prahou vybaven akorát Artmapou, která sice je vždy aktuální, ale její formát nedovoluje šířeji se o jednotlivých akcích a bodech zájmu rozepsat.
Knížka Kurátor oproti tomu přináší 200 stran s bohatým obrazovým doprovodem, na kterých se snaží shrnout nabídku pražského uměleckého dění od všech poboček Národní galerie a jejích stálých sbírek, přes malé soukromé galerie schované na roztodivných místech, až po outdoorové možnosti, streetartové lokace, festivaly nebo třeba místa, kam po uměleckém nasycení zajít na pivo. Po cestě MHD při pohledu z okna vás ještě upozorní na zajímavé sochy ve veřejném prostoru, pomníky nebo zajímavosti ohledně architektury stanic metra.
Trio autorů, které dalo celou knížku dohromady, Valérie Dvořáková, Jan Gajdušek a Štěpánka Veselská, se v pražské galerijní sféře pohybuje profesně, proto ke krátkým medailonkům galerií přidávají informace o personálním složení vedení, historické perličky a další zajímavosti. Díky tomu všemu a praktickým poznámkám ohledně otvíraček, vstupného a dokonce nejlepší dopravy, se Kurátor stává opravdu slušnou výbavou na lovu kulturních zážitků.
Rozhovory
V anotaci slibují tvůrci, že vás průvodce zabaví i během přesunů do vytipovaných galerií. V tom tkví Kurátorovo velké plus – kromě přehledně a stručně podaných informací nabízí i „knižní“ rozměr zážitku.
Tak se člověk na stránkách knihy setká s rozhovory s postavami, které mají o pražském umění rozhodně co sdělit: ať už je to ředitel Národní galerie Jiří Fajt, který se se čtenářem dokonce exkluzivně podělí o deset svých nejoblíbenějších výtvarných děl ze sbírek NG, nebo sochař Krištof Kintera v nečekaně osobním rozhovoru o údělu výtvarného umělce. Na závěr knížky je pak fascinující interview se sběratelem a honorárním konzulem Monaka v ČR, Oldřichem Uttendorfským, o jeho sběratelské vášni a o tom, že nákupem díla to jen začíná. Mimochodem, Uttendorfský je otcem myšlenky celé knihy, postěžoval si totiž autorům, že Praze chybí „michelinský průvodce po galeriích“.
Vstupenka zdarma
Kromě rozhovorů je v knížce ještě zábavná sekce „bestofů“, v níž čtenář může najít lecjaké obohacení svých hospodských znalostí a blýsknout se ve společnosti: například v seznamu 5 architektů, kteří postavili Prahu, nebo 14 umělců, které byste měli znát, který se odvážně rozmachuje přes 500 let, začínaje Mistrem Theodorikem a konče Evou Koťátkovou.
Díky bohaté a výrazné grafické úpravě z dílny Milana Nedvěda nezačne průvodce nudit ani po delší chvíli čtení, takže kurátora lze zhltnout na posezení. Po takové informační náloži se i rodilý Pražák kojený Vltavou cítí ve vlastním městě jako turista a ocení úplně poslední stranu publikace: totiž volnou vstupenku na libovolnou výstavu v objektech Galerie hlavního města Prahy.