Jsou nás telefony opravdu schopné poslouchat, nebo jde o paranoiu?

Tohle se stalo už asi každému – povídáte si s kámošem u piva a téma konverzace se stočí třeba na koupi nového mobilu. Na druhý den máte Facebook zamořený reklamou na třicet firem, co telefony prodávají. Divná náhoda? Tomu asi v době, kdy se na veřejnost dostaly praktiky Facebooku nebo třeba Googlu, co se osobních dat týče, nevěří téměř nikdo.

Dr. Peter Hannay, bezpečnostní konzultant pro společnost Asterisk, která se zabývá kybernetickou bezpečností, se rozhodl na otázku, zda nás naše telefony skutečně poslouchají, najít odpověď.

Cílená reklama

Aby mobil skutečně věnoval pozornost a reagoval na to, co říkáte, je potřeba určitý spouštěč, nejznámější je asi hláška „Hey Siri“. Nicméně i přesto, že tento spouštěč chybí, je mobil schopný vaši konverzaci nahrávat. To by samo o sobě nebylo problémem, nicméně k těmto datům v „surovém“ stavu mají přístup třetí strany prostřednictvím aplikací, které máte stažené. Problém tedy není v tom, že vás mobil „poslouchá“, ale že není dostatečně ošetřený mechanizmus, na základě kterého se společnosti jako třeba Facebook k těmto datům dostávají.

Peter Hannay se rozhodl celou věc i prakticky otestovat, když dvakrát denně po dobu pěti dnů říkal před svým telefonem fráze jako „potřeboval bych levný pracovní košile“ nebo „přemýšlím, že bych se vrátil zpátky na vysokou školu“. V podstatě přes noc se mu na Facebooku objevily sponzorované posty od univerzit nebo společností prodávající levné oblečení!

Dokument

Teoreticky nás tedy mobily poslouchají a jsou schopné použít informace, co jim sami poskytujeme, proti nám. Podle Petera Hannaye je ale nepravděpodobné, že by se ve vztahu k obyčejným lidem tyto informace zneužívaly. Problém by ovšem mohl nastat v momentě, kdy by mobil odposlouchával (a následně zneužíval) i citlivější konverzace, například politiků.

Pokud vás odposlechy a sledování soukromí především státními složkami, jako jsou třeba zpravodajské služby (což je už samozřejmě zneužívání osobních dat na vyšší úrovni a s cílením reklam na Facebooku se dá jen těžko srovnávat), zajímalo víc, určitě se podívejte na mini dokument pod článkem, kde o této problematice mluví jeden z nejpovolanějších – Edward Snowden.





architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě
Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli