Vraťme se o více než deset let nazpět v čase. Na konci roku 2009 vládla americkým hudebním hitparádám skladba Empire State of Mind, na kterou si legendární Jay-Z přizval zpěvačku Aliciu Keys. Tahle věc hrála všude, dokonce i u nás v České republice. Nechvalně proslulý Ruda z Ostravy dokonce přišel s vlastní verzí, sekundovala mu Martina Pártlová. Ale o tomto kousku si raději ani povídat nebudeme.
Jiggova hymna o jeho rodišti New Yorku byla sice proklatě chytlavá, rozhodně se ale nejednalo o čistý rap. O chytlavost a atmosféru se zpěvem velkou měrou postarala právě hostující Alicia. Všechno bylo vyvážené a recept to byl v té době celkem obvyklý; rapper se postaral o koncept, téma a punchlines, zpěvák doplnil chytlavý refrén a nový hit byl na světě.
Roddy Ricch a další
Dnes je na vrcholku americké hitparády rapper Roddy Ricch se svou skladbou The Box. Nikdo by si nedovolil zpochybnit to, že je Roddy rapper, jeho flow je ovšem mnohem melodičtější… A samozřejmě v tom není sám.
Podívejme se na jména, která dnes vládnou rapové hře. Ať už je to Trippie Redd, Swae Lee, Future, Young Thug, nebo třeba Drake, jedno mají společné; velmi často se pouští i do popěvků nebo přímo zpívaných pasáží.
Bod zlomu
Možná už to bude znít jako klišé, ale za zlom celé hry si v tomto směru dovolujeme (s úsměvem) obvinit Kanye Westa. Byl to právě on, kdo se svou deskou 808s & Heartbreak z listopadu roku 2008 ukázal žánr hip hopu v úplně novém světle. Na pomoc si jako jeden z prvních vzal přehršel autotunu a rozhodl se vypsat ze svého zlomeného srdce. Rozchod s přítelkyní a smrt milované matky; to je kombinace, se kterou se každý musí vyrovnat po svém. A Kanye to pojal opravdu s notnou originalitou, to se mu musí nechat. Dozvuky téhle desky ještě slyšíme i po více než deseti letech od jejího vydání.
Jen o chvíli později se poprvé ve světě velkých reflektorů objevil i kanadský newcomer jménem Drake. Ukazovat v textech zranitelnost a hrát si s popěvky bylo prakticky přes noc najednou zcela legitimní.
A co autotune?
Samozřejmě nesmíme zapomínat ani na autotune a další softwarové (nebo i analogové) nástroje na úpravu hlasu. Když se v roce 2005 poprvé objevil fenomén jménem T-Pain, bylo to jako naprostý blesk z čistého nebe. Nejdříve vám to chvíli trvalo, ale jakmile jste si na efekt zvykli, už jste nechtěli přestat. Nebo ne?
Dnes je autotune (a modulace hlasu obecně) v rapu prakticky standardem. A žánry se překrývají víc než kdykoli předtím. Podívejme se na žebříčky hitparád. Co takový Post Malone, Travis Scott nebo třeba Lil Nas X? Hit Old Town Road od posledně jmenovaného ovládnul doslova celou planetu.
My osobně v redakci už vlastně interprety poměřujeme možná spíše podle toho, co reprezentují a o čem mluví ve svých textech. A jak to máte vy? Kde pro vás začíná (a končí) hranice mezi hip hopem / rapem a dalšími žánry? Určitě nám dejte vědět do komentářů pod článkem.