Jako kluk chtěl být strojvůdce. Sen si splnil, nyní vypravuje vlaky na netradiční místa a touží po vlastních vagonech

Ladislav Antalec si od dětství hrál s vláčky. Dětská láska k mohutným strojům ho neopustila ani později, a tak vystudoval dopravní školu, aby se stal strojvůdcem. Svou zálibou nakazil i rodiče, provozuje Slezský železniční spolek, který třeba vozí lidi po nejstrmější české neozubnicové trati do Malé Morávky, a nyní prostřednictvím crowdfundingového portálu Hithit shání peníze na odkoupení dvou vagonů od Českých drah.

Téměř všechny železniční tratě na našem území byly vybudovány již za monarchie. První železnicí se stala koněspřežná dráha vedoucí z Českých Budějovic do Lince, postavená v letech 1825 až 1832.

Foto: Hithit.cz

Parní lokomotivu přivedla v 19. století do českých zemí potřeba vozit železo z ostravsko–karvinské pánve do Vídně. S myšlenkou výstavby přišel profesor Vídeňské univerzity a výborný znalec jáchymovských a ostravských dolů Franz Xaver Riepl. Severní dráha císaře Ferdinanda tak byla první železniční tratí, která umožnila skutečně hromadný transport lidí i materiálu mezi severní oblastí Rakouska-Uherska a Vídní.

O necelých 180 let později vznikl Slezský železniční spolek, do jehož činnosti Ladislav Antalec zlákal i své rodiče. „Táta dělá různé opravy, dal do pucu naši lokomotivu Rosničku, která dneska vypadá přesně tak, jak vyjela v roce 1962 z fabriky v Martine. Mamina řeší administrativu. Srdcem spolku je samozřejmě celá další řada lidí a nadšenců do vlaků, bez kterých bychom nemohli fungovat,“ říká Ladislav Antalec.

O jízdu vlaky je zájem, jak dokazují čísla spolku. V loňském roce od června do září svezl na trase Cieszyn – Český Těšín – Zoo Ostrava 9 133 lidí, dalších 3 346 pasažérů svezl v rámci báňských spěšných vlaků po uhelných vlečkách na Ostravsku a Karvinsku.

Foto: Hithit.cz

„Dosud jsme si vagony půjčovali, což bylo nešikovné, protože jsme je museli navážet, odvážet a bylo s tím papírování. Proto jsme se rozhodli, že si pořídíme vlastní,“ vysvětluje Ladislav Antalec s tím, že cílem crowdfundingové kampaně je koupit dva starší vagony řady Bdt., které jezdí například z Ostravy do Frýdku-Místku. „Tyto vagony zprovozníme a v letošní sezoně je začneme nasazovat na železniční akce, které pořádáme. Budou se prohánět třeba na uhelných vlečkách, jezdit do ZOO, nebo vozit děti na Mikulášských vláčcích po Ostravě,“ dodává Ladislav Antalec.

Cílem činnosti spolku je popularizace železnice mezi širokou veřejností. Mezi pravidelné pasažéry patří i děti z ostravských dětských domovů, senioři z projektu Počteníčko nebo klienti centra Čtyřlístek, pro které spolek vyhrazuje bezplatné místa ve vlacích. V minulosti už také spolek zachránil trať z Bruntálu do Malé Morávky před přeasfaltováním na cyklostezku a provozuje zde prázdninové historické výletní vláčky.

Foto: Hithit.cz

Crowdfundingová kampaň trvá až do 8. dubna, lidé zatím spolku poslali přes 300 tisíc korun. Zájemci si mohou díky odměnám vyzkoušet, jaké je to být průvodčím, nebo jet historickým vláčkem po nejstrmější české neozubnicové trati, vinoucí se podhůřím Jeseníků na pomezí Moravy a Slezska.





architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě
Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli