V minulém výčtu jsme si připomněli několik česko-zahraničních spoluprací a často jsme se otáčeli do minulosti – ať už šlo o víc než deset let staré songy, nebo o nová collaba s legendami, které dnes již nedrží prst na tepu doby. V tomto článku se odpíchněme od roku 2008, kdy vyšla kompilace 20ers, a pokračujeme do současnosti, kdy jsou jakékoliv mezinárodní bariéry strženy internetem a dostupným cestováním. Zároveň tato svoboda pomáhá trendům či novým subžánrům šířit se rychlostí světla a ovlivňovat interprety napříč planetou.
Grime a horrorcore
Konkrétně u nás se dvěma takovým odnožím rapu daří nad poměry: když nepočítám globální trend trapu, množství fanoušků se u nás těší grime a (snad kvůli českému metalovému genofondu) horrorcore. Právě menší rybníčky – spolu s nedostatkem potenciálních kolegů ve vlastní zemi – probouzí hlad po mezinárodní connection a pocit jinakosti v moři světového rapu spojuje spiklence bez ohledu na hranice. Vznikají žánrové mixtapes, mejdany, hostovačky na CDs…
Udržovat čilý kontakt s Londýnem nebo západní Evropou je jedna věc, vybudovat si „laso“ do zámoří je next level. V tomto je potřeba smeknout klobouk před partou F*ck Them, které se podařilo spojit se sebou jméno 6ix9ine, jenž v posledních letech vzbuzuje na celosvětovém internetu extrémní zájem a nepochybně i díky této spolupráci proběhlo nedávné propojení s Universalem, pod nímž jako první vyšla Zayova deska.
Hugo Toxxx – Eins, zwei, polizei ft. Kool Keith (2008)
Projekt 20ers rozčeřil vody českého rapu a kromě společného tracku Pio a Jarka Nohavici přinesl i nečekaně ostrý zářez: propojil Supercrooo s americkým duem Kool Keith/Kutmasta Kurt. Oba členové Superz jsou tu v životní formě, a zatímco James Cole na Kurtově beatu rapuje sólo, Hugo s Keithem se na instru od Marka vystřídají v servírovaní striktních flows. Sám Hugo si v průvodním dokumentu 20ers: Making of průběh spolupráce velmi pochvaluje, zároveň ale upozorňuje na to, že podobné mezinárodní projekty můžou kvůli absenci osobních vazeb a rozdílnému kontextu působit uměle a že je nepovažuje za přilíš zásadní.
Sodoma Gomora – Terminator ft. Dope D.O.D. (2017)
Horrorcore je na periferii české rapové krajiny a jeho hlavní tvář (maska) Řezník se v jejích vnitřních záležitostech příliš neangažuje. Jeho viditelnost na mezinárodní scéně tohoto temného žánru však dokazuje, že se svou tvorbou míří možná jinam, než do Čech. Spolu s kolegou DeSadem jako Sodoma Gomora vydali album Multikill, kde většina hostů je zahraničních a nejvýraznejší z hostovaček se dočkala i hodně šťavnatého klipu. Holandské duo Dope D.O.D. se u nás těší značné oblibě, proto společný koncert se SG byl fire, což klipu dodává značně apokalyptickou dynamiku.
Sergei Barracuda – Hustle ft Waka Flocka (2018)
Sergei je v českém rybníčku tak trochu unikátní úkaz a svou trapovou gangsta image posunul na nejvyšší úrovni asi nejdál ze všech. Velmi potěšující proto je, že nezahálí za (ostravskou hutní) pecí a vztahuje se k původům svého žánru, na jih USA. Kromě kupování beatů od ikon v oboru, jakými jsou Lex Luger nebo zástupci 808Mafia, se mu na poslední desce Pouliční Ekonomická 3 podařilo dostat na sloku jméno největšího formátu, a to Waka Flocka. Všechna čest!
Milli Major ft. D Double E, Big H, Smack – Winning RMX (2015)
Pražský grime MC Smack si na své mezinárodnosti zakládá a proti českým poměrům se vymezuje od počátku. I přesto je překvapivá a obdivuhodná vůle, s níž se mu podařilo navázat vztahy s mekkou grime, kam pravidelně létá a dá se považovat za exilového člena tamní scény. To kromě mnoha featů dokazuje i to, že se objevil v Grime show na Rinse FM, Risky Roadz i BBC 1Xtra a na pódiu legendárního mejdanu Eskimo dance. Portfolio jeho spoluprací je velmi široké a i když „nejfejmovější“ z nich asi bude jiná, doporučuji vaší pozornosti tenhle remix, na němž se Smack objeví mj. po boku D Double Eho, jehož brzy přiveze i do Prahy. Nutno taky podotknout, že Smackova sloka patří k jeho vrcholným punchline kreacím vůbec.
FTH Stylin – UK2CZ ft. Armour (2017)
Česká republika se považuje za druhý domov grime a důkazem pro to je i východočeská parta FTH. Peman, Dony Dee a Klapman začali jezdít do Londýna „po vlastní ose“ a jejich iniciativa přinesla plody. Kromě „Camden town sessions“, v nichž s nimi na ulicích nočního Londýna rapují i náhodní kolemjdoucí, vznikl i společný track s Armourem, členem legendary Nasty crew. Příběh kolem jeho vzniku už P.E. pro Banger popsal v tomhle článku.
Mezi velmi aktivní české tvůrce se zahraničním přesahem patří momentálně i Dryman, samozřejmě taky na poli UK music. Jeho Eins, zwei, Dryman mixtapes, mejdany Funk’d up i hromadné tracky jako například Ill Horns na kanálu Risky Roadz jsou důkazem, že český izolacionismus nevyhrál.