Streetwear History #1: Nike

Přinášíme vám zbrusu nový seriál, který se zabývá historií známých, ale i méně známých značek, především v oblasti streetwearu. A kým jiným začít, než snad nejpopulárnější značkou současnosti – Nike.

Během posledních 50 let se Nike s přehledem stala oděvním gigantem v oblasti sportu, ale i streetwearu. Nebylo tomu tak vždy, v 60. letech minulého století dominovali celosvětovému  trhu adidas a Puma z Německa. Americký businessman z Oregonu Phil Knight, bývalý vysokoškolský běžec na střední vzdálenosti měl sen, zkombinovat jeho milovaný sport s byznysem a udělat si z toho živobytí. Vymyslel tedy plán, jak něměcké konkurenty předehnat. Ten spočíval v prodávání levných, přesto ale kvalitních tenisek z Japonska. Bohužel ale neměl peníze na uskutečnění tohoto plánu, takže z něj sešlo.

Když v roce 1963 Knight cestoval po světě, zavítal právě také do Japonska. Tam se mu podařilo domluvit si schůzku se zástupci značky Onitsuka, mateřskou společností značky běžeckých bot Tiger. Ti chtěli rožšířit svůj trh a oslovit i běžce z USA, tak mu dali několik vzorků. Dohody docílil velmi zajímavým způsobem, prezentoval sám sebe jako zástupce amerického distributora, který měl zájem prodávat tenisky Tiger v USA. Po získání vzorků se je rozhodl poslat muži, kterému věřil ze všech nejvíc. Tento muž byl jeho vysokoškolský trenér běhaní Bill Bowerman. Ten byl známý tím, že experimentoval se všemi možnými materiály, aby vytvořil co nejlepší běžeckou botu pro své svěřence.

Bowerman byl teniskami Tiger ohromený a navrhl Philovi, aby je společně začali distrubuovat v USA. Po domluvení finálních podmínek se značkou Tiger si tito dva potřásli rukou a se základní investicí 500 dolarů každý, zakládají 6. ledna 1964 značku Blue Ribbon Sports, dnes známou jako Nike.

Bill Bowerman a Phil Knight
I přesto, že na začátku tenisky prodávali jen z kufru Knightova auta, se jim v roce 1964 podařilo vydělat 8000 dolarů. O rok pozdějí přijali prvního zaměstance, Jeffa Johnsona, aby jim pomohl s prodejem. Jejich výdělek, který vzrostl na 20 000 dolarů, jim umožnil si v roce 1966 otevřít první kamenný obchod, který se nacházel v kalifornské Santa Monice. Prodeje rostly raketovou rychlostí, následující rok otevírají další pobočku, tentokrát v Massachusetts.

První kamenný obchod
Ke konci roku 1970 se partnertsví mezi Tiger a BRS začalo pomalu, ale jistě rozpadat. Knight se domníval, že jejich finanční dohoda ho omezuje v ekonomickém rozvoji, a tak spolupráci ukončil. Pro BRS ale nic nekončí, v roce 1971 představují svojí vlastní značku obuvi, kterou pojmenovali Nike. Název se odvíjí od jména řecké bohyně vítězství Niké. Na těchto botách se poprvé objevilo ikonické Swoosh, logo Nike. Zajímavostí je, že logo bylo navrženo Caroline Davidsonovou a za design dostala 35 dolarů, což je z dnešního pohledu velmi směšná částka.

Swoosh bylo poprvé použito 18. června 1971 a spolu s mottem „Just do it.“ jsou dnes jedny z nejznámějších a nejrozeznatelnějších ochranných známek na světě. Během následujících čtyř dekád se Nike vypracovala na oděvního giganta, který nyní dominuje celosvětovému trhu s podílem 38% z celkového prodeje. Zaměstnávají přes 40.000 zaměstnanců po celém světě a jejich roční výdělek se pohybuje kolem 21 miliard dolarů. Z prvotní investice 1000 dolarů je dnes stále se zvětšující firma v hodnotě více než 10 miliard, Phil Knight je nyní podle magazínu Forbes 56. nejbohatším mužem na planětě.

To je pro dnešek vše, co na nový seriál říkáte? Líbily by se vám další díly?

Loga





architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě
Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli