Mysleli jste si, že když vám něco zakážou na Facebooku, může za to chytrý robot? Tak to jste se spletli. Bany udělují lidé, jakkoli se vám to může zdát divné. Jak to probíhá? Facebook (a samozřejmě další sociální sítě) si najímají firmy, v nichž zaměstnanci sedí u počítačů a denně kontrolují haldy příspěvků. To, co je nepřípustné, nedovolí na Facebook publikovat.
Tři bývalí zaměstnanci jedné takové firmy souhlasili s porušením svých prohlášení o mlčenlivosti a popsali magazínu The Verge svou každodenní realitu při moderování obsahu. A jak vám asi došlo, nebyl to žádný med. Seděli prý v hrozném kolektivu, nemohli si pomalu ani dojít pro jídlo a záchody byly špinavé a jedny pro stovky zaměstnanců. Jeden ze zaměstnanců tam na svém pracovním místě dokonce zemřel!
Denně viděli stovky videí, která zobrazovala mučení zvířat, ublížení na zdraví včetně dětí i vraždy a různé další trestné činy. Z toho samozřejmě pak měli deprese a posttraumatické stresové poruchy. Doteď když o té práci mluví, pláčou, a určitá videa jim nejdou vymazat z paměti. Pokud si ťukáte na čelo s otázkou, proč tedy neodešli, odpověď je celkem jednoduchá – báli se nezaměstnanosti.
YouTube
V podobné pozici je i YouTube. Zdroj z české pobočky Googlu pro web CzechCrunch.cz řekl, že YouTube míří hlavně k co nejbližší implementaci umělé inteligence. Moderátory na YouTube jsou jak lidé přímo zaměstnaní Googlem, tak kontraktoři, stejně jako v případě Facebooku. Na pracovišti mají ale k dispozici kvalifikovaného terapeuta i takzvané tiché pokoje na oddechnutí a zbavení stresu.
Transparency Report však ukazuje na to, že největším problémem YouTube je s velkou převahou spam. Z grafů lze také vyčíst, že role lidských moderátorů je menšinová. Zatímco automatický systém upozornil na 6,3 milionu závadných videí, lidé na necelé dva miliony videí. A například komentáře jsou z 99,3 % detektovány a odstraňovány automaticky.