Když Jickson a Viktor Sheen vydali v červenci 2016 první společnou skladbu Grál, prakticky okamžitě se setkala s velmi pozitivními ohlasy. Chytlavá melodie a příjemný vibe si dokázal kolem prstu omotat snad i zapřisáhlé odpůrce těchto rapperů. Když potom tato dvojice o více než rok později ohlásila práci na uceleném společném projektu, mohli jsme všichni zajásat. Deska, která příhodně dostala právě název Grál, je už na světě a my ji dostali k exkluzivnímu poslechu. Tak se na ni pojďme podívat trochu blíže.
Dělat hudbu, nebo o ní jenom kecat?
Jickson odjakživa patří k těm hudebně nejnadanějším rapperům na tuzemské scéně. Hra s melodickými linkami nebyla nikdy cizí ani Sheenovi. Tohle spojení tedy nabízí jedinečnou šanci k vytvoření projektu, který sice bude rap, ale taky zatraceně hudební. Už při poslechu úvodního tracku je jasné, že oba dva si tuhle skutečnost dobře uvědomují. Jejich proplouvání mezi striktními rapovými bars až ke zpívaným pasážím se perfektně prolíná s atmosférickými produkcemi.
Právě výběr producentů byl opravdu mimořádně důkladný. Objevili se tady beatmakeři jako Decky Beats, Kyle Junior nebo Dokkeytino, jejichž přítomnost u interpretů z Milion+ už asi nikoho nepřekvapí. Prostor ale dostala i méně známá jména jako Penacho nebo Sain. Beaty skvěle dokreslují koncept alba a rozhodně se nestane, že byste si jednotlivé skladby pletli mezi sebou. Největší experiment tady představuje asi skladba Kitkat s brilantní hostovačkou od Zmrda s tak trochu tanečně laděným instrumentálem značky Day Six.
Pokud jde o hosty, největší stopu tady zanechal bezesporu Robin Zoot. Ten se objevuje hned na dvou skladbách a v obou případech odvedl skvělou práci. Jeho striktní styl a nenapodobitelná hra se slovy je čerstvým doplněním Jimmyho a Viktorova stylu. Track hned dostane nový rozměr. Za zmínku stojí také šéf labelu Yzomandias a jeho sloka na skladbě Tak Přijď. Staré dobré téma, ovšem zase s novým pohledem.
Pokud jde o atmosféru, je tady skladba První Sníh, na které hostuje stále výraznější Hasan. Jeho jedinečný styl jsme si naplno vychutnali už na Jakubkově Sbohem Roxano a tady opět září. Zapomenout nesmíme ani na Nik Tenda, který ozvláštnil skladbu Poslední grál. Na té ovšem kraluje Jickson, jehož sloka je tributem pro zesnulého Jackpota.
Blízko vesmíru
Jickson a Sheen se na desce představili jako puntičkáři, pro které je každá linka melodie zásadní. V době, kdy se zahraniční i tuzemští umělci doslova chlubí tím, že jim tvorba jedné skladby mnohdy nezabere ani hodinu, je to opravdu příjemná změna. Skladby jsou hluboké, promyšlené, a především skvěle nazvučené. Rukopisy obou umělců se navzájem nepřebíjejí a každý přichází do příslovečného mlýna se svou vlastní troškou.
Sheen koncepčně pokračuje v trendu, který naplno rozvinul už na desce Jungler, Jickson sice svým způsobem navazuje na jeho poslední sólovku Origami, lyricky a melodicky se ale dost možná jedná o jeho nejlepší počin. Jicksona můžeme poslouchat už přes deset let, jeho styl se ale stále vyvíjí. A to je opravdu úctyhodné.
V poslední řadě se sluší zmínit i grafickou podobu alba a promo materiálů. Vše je perfektně stylizováno a hned je na světě zase úplně nová úroveň.