Eminem vs. Esham > Beef znovu oživen!?

Beef mezi Eminemem a Eshamem už by se dal s trochou nadsázky označit za nesmrtelný. Trvá totiž s různými přestávkami přes patnáct let. Včera byla stará nenávist po letech znovu oprášena.

Esham Smith včera vypustil do světa minutu a půl dlouhou stopu, jejíž titul zní Esham vs. Eminem (Detroit vs. Everybody) a zabývá se tím, co již bylo řečeno mnohokrát. Esham o Eminemovi dlouhodobě mluví jako o člověku, který nemá v Detroitu respekt a pro většinu místních je údajně pouze vypočítavým interpretem, který manipuluje se svými fanoušky. Posuďte sami, jakým způsobem Esham toto nesmrtelné téma ztvárnil tentokrát.

Je potřeba říci, že disstrack se neobjevil jen tak náhodou. Před pár týdny vydal Eminem track Detroit vs Everybody, kde vzdává hold svému městu a právě včera vyšla na jeho značce Shady records kompilace Shady XV, jakožto dárek pro fans k patnáctému výročí založení labelu. Někteří z řad shamových fans po vyposlechnutí kompilace tvrdí, že některé momenty jsou věnovány právě Eshamovi. Zdali se jedná o skutečnost nebo neopodstatněnou paranoiu se můžeme pouze domnívat.

Pro čtenáře mladších ročníků nebo ty z vás, kteří v minulosti tento beef nezaznamenali se ohlédneme trochu do historie a pokusíme se nastínit problematiku celého konfliktu

Za úplně první díl puzzle vzájemné nenávisti by se dala považovat situace z roku 1997,  ikdyž přímá konfrontace mezi Emem a Shamem ještě nenastala, ale jednalo se o první spojení těchto dvou jmen. Eminem se chystal uspořádat party, na které chtěl promovat svoje EP The Slim Shady. Pozvaným rozdal letáky, na kterých bylo napsáno „Featuring appearances by Esham, Kid Rock and ICP (maybe)„. To vyvolalo veliké pozdvižení, jelikož s nikým ze zmiňovaných tehdy detroitských hvězd nebyl na spolupráci domluven. Tato událost nejvíce pobouřila skupinu Insane Clown Posse (ICP) v čele s jejím frontmanem Violent Jm a okamžitě se rozjela série výmeň názorů  v podobě několika disstracků mezi Eminemem a ICP.

Zpočátku to nevypadalo, že by mělo vůbec k nějakému konfliktu E vs. E dojít. Poprvé se Eminem zmiňuje o shamově tvorbě v tracku Till Hell Freezes Over, kde kromě toho, že dissí ICP vypustí i neškodnou hlášku „I think I fucked my head up listening to acid rap(pozn. Esham od počátku své kariéry nazývá svojí muziku jako acid rap). Na svém major debutu The Slim Shady LP (1999) se Em opět zmiňuje o Eshamovi. V tracku Still Dont Give A Fuck zazní pasáž „Ever since I was born, my mama lost me / I’m a cross between Manson, Esham, and Ozzy“, což je rým, který pravděpodobně odstartoval celý beef. V první chvíli se Esham tváří, že to bere z eminemovi strany jako kompliment. V rozhovoru z tohoto období dokonce tvrdí, že je to od Eminema velice milé a právě tento rým později cituje na zadním coveru své bestofky Bootleg From The Lost Vault (2000).  

Těžko říci, co se událo v Eshamově mysli, ale během velice krátké doby své stanovisko otočil a v rozhovoru pro magazín Murder Dog chrlí na shadyho adresu jednu urážku za druhou. Ještě v témže roce (2000) vydává Esham album Tongues, které je po okraj naplněno nenávistí vůči Eminemovi a disstracky na všechny možné způsoby. Eminem s odpovědí dlouho nečeká a vrací Eshamovi nenávist v tracku I Kill You, který se objevuje na jednom z nejúspěšnějších alb rapové historie Marshall Mathers LP.

Začíná přituhovat. Esham v několika dalších rozhovorech nešetří ostrými slovy na shadyho adresu, v jednom z nich dokonce prohlásí, že Eminem vypadá díky svému účesu jako Adolf Hitler. V intru alba Themindzi Eshamova parťáka ze skupiny Natas Mastaminda zazní hláška „Wassup Marshall…watch you’re motherfucking mouth„. A v beefu se začínají angažovat i crews obou MCs. V srpnu roku 2001 jsou pozvány v rámci Vans Wrap tour obě zúčastněné strany, tedy Natas a D12 do New Jersey, kde došlo k legendárnímu incidentu.

Esham při příjezdu tour busu D12 do areálu festivalu začal po autobusu házet nejrůznější věci. Z busu vyběhlo několik desítek lidí, mezi nimiž byli členové D12 a jejich ochranka a velmi tvrdě Eshama a jeho kolegu z Natas TNTho napadli. Podle svědků se jednalo o 20-30 lidí, podle Eshamových slov jich mělo být až 50. Zatímco Eshamův parťák TNT vyvázl jen s několika modřinami, Esham utpěl několik větších zranění, včetně prasklé oční bulvy, přeraženého nosu a dokonce přišel o sluch v levém uchu.

O pár dní později Esham v rozhovoru pro magazín Billboard obviňuje Shadyho ze zorganizování akce. Tvrdí, že šlo o předem promyšlenou akci, jelikož Eminem v rámci tour s D12 nevystupoval a byl tak v bezpečí. Obviňuje Eminema z pokusu o vraždu a jeho nenávist přisuzuje tomu, že Natas jsou jeho oblíbená skupina a že útok plynul ze závisti. Dále zaznělo, že po incidentu dostal několik emailů, kde mu bylo vyhrožováno smrtí.

Krátce po incidentu se začaly objevovat spekulace o tom, že Esham kvůli poruše sluchu už nikdy nebude schopen rapovat. To už ovšem Sham seděl ve studiu a nahrával disstrack Shady MF, který se objevil na albu Godlike od Natas.

V létě roku 2002 se Esham a TNT pokusili o odvetnou akci. Shady a jeho crew natáčeli v Kalifornii videoklip k tracku Without Me. Asi 15-20 lidí včetně Shama a TNTho napadlo skupinku lidí, mezi kterými byli i D12 rappeři Proof a Obie Trice. Svědectví k této akci se různí. Rapper Proof tvrdí, že Esham a TNT opět dostali co proto, druhá strana pro změnu tvrdí, že incident těžce odnesli Proof a Obie Trice. Těžko říct, kde je pravda.

O beefu se nadále příliš nemluví. Další fází konfliktu je moment, kdy Esham podepisuje smlouvu s nahrávací firmou ICP –  Psychopatic records. Ještě v roce 2002 vychází jeho bestofka Acid Rain, kde se objevují dva tracky mířené na shadyho adresu.

Na podzim roku 2003 přilévá benzín do ohně D12 member Proof, který vypouští track E.S.H.A.M. Uvádí ho s tím, že se jedná o zkratku pro „every sucker has a moment“.

V témže roce vychází na Psychopatic records CD Hellowicked, na kterém se objevuje track Thug Pit, kde se Esham opět věnuje D12, tentokrát Proofovi. Kromě Shama se na tracku objevují ICP, Bone Thugs N Harmony nebo Tech N9ne, který se později nechal slyšet, že se mu nelíbí, že Esham na společném tracku řeší své osobní věci.

Na konci roku 2003 Esham vydává album Repentance, na kterém se, podobně jako u Tongues, objevuje spousta rýmů atakujících Eminema.

Od této chvíle beef na spoustu let usíná, zdá se, že ani jedna ze zúčastněných stran už nemá potřebu se nadále v tomto sporu angažovat.

V roce 2010 ale Eminem vydává track Almost Famous, kde po letech Eshamovi věnuje několik slov. Zajímavé na pozdní fázi beefu, oproti tradičním beefům, kde si rappeři vzájemně vyhrožují smrtí svých blízkých, je to, že většina rýmů mířících na soupeře je zakamuflována do různých metafor a narážek, které nezasvěcenému nepřijdou vůbec nápadné.

Esham neváhá a odpovídá obdobným způsobem na svém albu Suspended Animation v tracku American Made. „man im flyer then a feather on a stack of bibles/made eminem suicidal cause im his greatest rival“.

Tímto beef opět na čas usnul.

V roce 2012 Esham vydává počin Death Of An Indie Label, na kterém se objevuje několik tracků, kde se věnuje svým kolegům z rapové branže. V tracku Serious Bussines se baví na účet např. Nicky Minaj, Weezyho, Drakea, Wacka Flocka Flame,  Jay Zho nebo Rihanny a Eminem samozřejmě nemůže chybět.

Eminem se ale k Eshamovi v poslední době nevyjadřoval a skoro to vypadalo, že už beef upadl v zapomnění.

Až do včerejška….





architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě
Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli