Češi jsou od pondělí v karanténě. Přísná opatření, která mají minimalizovat šíření nebezpečného koronaviru, prakticky vylidnila ulice i kanceláře. Ti, kdo mají možnost pracovat z domova, ji dle nařízení vlády mají 100% využít. Velký důraz je tak kladen na všechny zaměstnavatele, aby svým podřízeným umožnili co nejbezpečněji a nejkomfortněji vykonávat své pracovní aktivity. Několik českých společností však přísná opatření, která maximalizovala ochranu svých zaměstnanců proti nákaze koronaviru, zavádělo již dávno před vyhlášením karantény. Tipli byste si, kdo byli ti průkopníci, kteří se v této mimořádné situaci chovali zodpovědně a nehazardovali s lidským zdravím?
Mezi prvními, kteří ve svých řadách zavedli přísný režim, byla úvěrová společnost HomeCredit, součást holdingu PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Ta již na konci ledna omezila služební cesty do Číny na nezbytné minimum, později dokonce začala desetitisíce svých zaměstnanců i s jejich rodinami posílat z Číny domů. Výjimečný postup tehdy vysvětloval zpravodajskému portálu Lidovky.cz mluvčí HomeCredit Milan Tománek slovy: „Všem našim českým zaměstnancům, kteří žijí a pracují převážně v Tchien-ťienu, Pekingu, Šen-čenu nebo v Hong Kongu, jsme nabídli, aby na náklady firmy poslali své rodiny z Číny domů, a většina toho využila.“ Další firmy se začaly postupně přidávat. Služební cesty do zasažených oblastí byly masově rušeny, zaměstnanci by se těmto destinacím měli vyhýbat i během soukromého cestování. Pokud tohoto doporučení nedbali, byli ihned po návratu odesláni do čtrnáctidenní karantény. Takto postupoval například mobilní operátor T-Mobile. Osobní kontakt začaly masivně nahrazovat videokonference.
Jako o možném řešení se hovořilo o tzv. Kurzarbeit. „Pro jeho zavedení se předpokládá dohoda mezi státem a zaměstnavateli z konkrétních sektorů ekonomiky na zkrácení pracovní doby zaměstnanců, s tím, že zbytek výplaty bude kompenzován státem. Mnoho českých firem namísto toho nabízí svým zaměstnancům tzv. home office, tedy možnost práce z domova,“ uvádí momentálně nejčastější opatření nejenom českých společností ředitel pracovního portálu JenPráce.cz, Radovan Hypš.
Již na konci února tak pružně zareagovaly i pobočky velkých nadnárodních korporací jako třeba potravinářská firma Nestlé či poradenská společnost Deloitte. Řídící partnerka české pobočky Deloitte, Diana Rádl Rogerová radila svým zaměstnancům, jak v této komplikované situaci nejefektivněji využít moderní technologie. „Tam kde to jde můžete využívat flexibilní pracovní nástroje, tedy práci z domova. Místo osobního setkávání zase poslouží technologie – video hovory, konferenční hovory, sdílení dokumentů na cloudu. Ze seminářů se mohou stát webináře. Komunikace s týmem i s klienty lze vyřešit přes chatovací nástroje,“ uvedla Rádl Rogerová.
Vitamíny, hlídání dětí i přísná hygiena
„Je to důležité preventivní opatření, abychom nějakým způsobem minimalizovali možnost nákazy, třeba v prostředcích hromadné dopravy,“ komentoval opatření mluvčí Nestlé Robert Kičina, když zůstaly stovky zaměstnanců doma a jejich centrály se vylidnily. Administrativní pracovníci sice dokážou vykonávat stejnou činnost i z domova, to samé ale nemůžeme říct o zaměstnancích pracujících na směny v celodenních provozech. Proto se hledají způsoby, jak rizika nákazy na pracovišti co nejvíce minimalizovat.
Podobná režimová opatření zavádí i bankovní sektor, například Československá obchodní banka. „Zrušili jsme již naplánované akce pro větší počty lidí. Vydali jsme také doporučení pro naše zaměstnance, kteří se vrátili nebo vracejí z oblastí s vyšším výskytem koronaviru a také všem doporučujeme, aby se řídili obecnými zásadami Ministerstva zdravotnictví České republiky pro respirační onemocnění, kam patří například nepodávání rukou, používání jednorázových kapesníků a zvýšená hygiena rukou,” vysvětluje mluvčí ČSOB Patrik Madle. Zároveň podotýká, že samozřejmostí zůstává každodenní monitoring situace, který je dle jeho slov předpokladem k volbě co nejefektivnějších opatření směrem k zaměstnancům jakékoliv firmy.
V supermarketech, pro něž je přítomnost zaměstnanců v obchodech naprosto klíčová, spočívají preventivní opatření v navýšení hygienických požadavků – častější dezinfekce ploch, kterých se dotýká velké množství lidí, apel na využívání jednorázových rukavic i přítomnost dezinfekčních prostředků na sloupech v obchodech. Společnost McDonald’s například stanovila vyšší frekvenci dezinfikování objednávkových terminálů využívaných zákazníky. Obchodní řetězec Lidl zase poskytuje svým zaměstnancům vitaminovými balíčky, které mají pomoci k posílení imunity.
Některé firmy, jako třeba českobudějovická Madeta, reflektovala i potřeby zaměstnanců s dětmi po přerušení vyučování na školách. „V souvislosti se zrušením výuky budou moci zaměstnanci na generálním ředitelství tady v Českých Budějovicích, kteří budou mít zájem, přivést děti „na hlídání“ sem,“ informovala zpravodajský portál iDnes.cz mluvčí potravinářské společnosti Marta Faktorová.
Postavení specifického zaměstnavatele má během krize Česká pošta. Její představitelé museli nejprve uklidňovat své zaměstnance i širokou veřejnost o skutečnosti, že poštovní zásilky z Číny nemohou být přenašeči koronaviru. ,,Dle Světové zdravotnické organizace nepřežívají koronaviry na objektech a je tedy bezpečné přijímat poštovní zásilky z Číny, aniž by hrozil přenos. Přesto byla v Číně zavedena opatření k zajištění bezpečnosti zpracování pošty a poštovního personálu, včetně dezinfekce pošt, třídících center, přepravních vozidel apod,” uvádí Česká pošta na svém webu. Po vyjasnění této sporné otázky nebylo nutné na každodenním provozu instituce nic měnit. Vedení České pošty ujišťuje, že prodlouží dobu uložení zásilek na pobočkách, aby si je adresáti mohli vyzvednout až po ukončení karantény.