V desátém dílu #SWH si přiblížíme všem dobře známou značku, jejíž kořeny sahají až do Ruska a založení doprovázela skoro smrtící nehoda. Mishka.
Vše začalo kolem roku 2000, kdy Mikhail Bortnik poprvé namaloval známé „Bear Mop“ logo. Mikhail se narodil v Rusku, ale nedlouho po jeho narození se jeho rodina přestěhovala do Brooklynu, kde strávil celé své dětství. Jeho rodiče to jako imigranti neměli lehké, a tak Mikhail musel často brát jakoukoliv práci, která se naskytla. To však vedlo až k samotnému založení brandu.
Jedno léto vzal práci průvodce turistů po New Yorku. Nebyla to ale ledajaká prohlídka, Mikhail vozil své zakázníky skrz naskrz městem na trojkolce. Zvrat přišel hned po pár dnech výkonu práce. Vyzvedl mladý páreček u Empire State Building a vyjeli na prohlídku. Hned na začátku si ale všiml auta přímo za nimi, které jelo velmi podivně. Řidiče něco vyrušilo a ztratil kontrolu nad řízením. „I looked behind me and was like, Fuck. This guy is going to hit me. And of course, he hit me.“, řekl sám Mikhail o incidentu.
Dostal za vážné zranění zad 20 tisíc dolarů jako vyrovnání. To bylo ale přesně to, co potřeboval. Všechny tyto peníze investoval do výroby triček. A tak i přes kompletní neznalost byznysu, zakladá ve svých 23 letech svojí vlastní značku, Mishka (rusky „medvěd“) je na světě! Mikhail nakoupil 600 triček, 8 designů po 75 kusech a očekával že přijde do obchodu, kde od něj hned odkoupí aspoň 70 triček, jenže tak tomu samozřejmě nebylo. Nedlouho poté se spojil se svým přítelem Gregorym Riverou, snad jediným člověkem co znal, kterého zajímal streetwear stejně jako jeho.
V roce 2004 napsal Mikhail do e-shopu Digital Gravel. V té době tento obchod byl „the shit„, v každém novém newsletteru od nich jste mohli najít ty nejvíc cool trička, které nikdo neměl, ale všichni je chtěli. Po pár měsících konečně odpověděli, že by měli zájem o ty jejich. A byl to právě Digital Gravel, díky kterému značka zůstala prvních pár let naživu. Spolu s Gregorym pozorně sledovali jaké designy jdou nejlépe na odbyt, z toho se učili co použít do budoucna a co vynechat.
V roce 2005 se seznamují s Russlanem Karablinem z SSUR a Bobym a Benem z The Hundreds. Což později tohoto roku vedlo ke kolaboraci se SSUR. SSUR byl již v té době velmi uznávaný a respektovaný label v NY, ale i v Japonsku. Tato kolaborace byla pro Mishku něco jako požehnání, jelikož hned poté přišly velké objednávky z Japonska, které konečně poskytly větší výdělky, díky kterým si Gregory a Mikhail mohli dovolit stále víc a víc.
Po pár edicích all-over print triček, které šly dobře na odbyt, se v roce 2007 dočkali dalšího veleúspěšného kolaba. Bylo to se známou značkou New Era a tak Mishka přidává k tričkům první all-over print kšiltovky. Kolekce byla ihned vyprodána a čepice pak kolovaly na Ebayi kolem 300 dolarů. To byl první úspěch Mishky tohoto typu.
Rok 2007 byl pro Mishku zlomovým, přišli se dvěma novými designy, ale ne ledajakými. Prvním z nich byl symbol KEEP WATCH aka dnes snad nejznámější oko. Díky němu je dnes Mishka známa po celém světe. Druhým byl pak Death Adder. Mikhail chtěl udělat něco, co sám nazýval „temný sportswear„, oblečení týmů, které nikdy neexistovaly. Na všech těchto kusech můžeme na Death Addera narazit. Později tohoto roku vydali i svojí první velkou kolekcí, obsahující od bund, přes kalhoty a košile, až po batohy nebo kulichy.
V roce 2007 jim taktéž bylo nabídnuto, jestli si nechtějí otevřít pop-up shop na tři měsíce. S tím s chutí souhlasili a ze tří měsíců se stalo šest. Tato zkušenost jim vnukla myšlenku, že by si mohli otevřít svojí vlastní kamennou prodejnu. Přání se jim zanedlouho splnilo, a tak o dva roky později otevírají svůj první obchod v NY, na adrese 350 Broadway.
Zisky stoupaly rychleji a rychleji, tak si Greg a Mikhail mohli dovolit otevřít další dvě prodejny. Tu první v LA, v Echo Parku, jejíž otevření doprovázela obrovská party, na které nechybělo mnoho celebrit a kde si získali hodně nových kontaktů. Druhou prodejnu otevřeli hned měsíc potom v Tokiu. Japonský distributor jim jednoho dne zavolal s tím, že jim chce pomoct otevřít obchod v Japonsku. To se u žádné značky předtím nestalo.
Jak se později ukázalo, prodejna v Echo Parku byla špatnou volbou. Okolí prodejny nebylo se značkou moc stotožněno a tak jediní zákazníci byli fanoušci, kteří jeli klidně z druhé strany LA. Mikhail si toto uvědomoval, a proto se rozhodli v roce 2012 prodejnu přestěhovat do sousedství, kde konečně začaly zisky stoupat a značka tam lákala více lidí. O rok později se jim podařilo otevřít další, tentokrát v San Francisku.
Mishka není ale jenom o streetwearu, už od počátku spolupracují s hudebníky s snaží se fanouškům ukazovat novou hudbu, také si udržují slavný blog. Máte nějaký kus jejich oblečení ve skříni, nebo vás jejich oko minulo?