V pokračování našeho seriálu se podíváme na další legendu. Její počátky se ale místo surfingu točily okolo dalšího „prkénkového“ sportu – skateboardingu. Pokud jste její jméno nikdy neslyšeli, asi posledních 20 let spíte. Řeč je samozřejmě o Supreme.
Stejně jako u Stüssy, Supreme také vzniklo úplnou náhodou. V roce 1994 James Jebbia pozoroval vzestup právě Shawna Stüssyho na vrchol a řekl si, že to nenechá být jen tak. Ačkoliv nikdy doopravdy neskejtoval, rozhodl se otevřít si malý obchod v New Yorku. Zdálo se mu, že všechny značky v té době byly zaměřeny spíše na mladší skaters. V New Yorku to byli ale lidé, pohybující se kolem 18-25 let, kteří chtěli jak vzhledově tak kvalitativně něco trošku jiného, než děti ve věku 13 let. Proto se hlavním Jebbiovým cílem staly kvalitní produkty s „dospělejším“ designem. Newyorský obchod se stal jakýmsi „domovem“ pro tehdejší teenagery, kteří jaksi nezapadali do společnosti. Někteří tam pracovali, někteří skejtovali a pár z nich dokonce ani nemělo kde bydlet. „Obchod byl takové útočiště pro nás všechny, s problémy v rodině i životě. Nehledě na cokoliv, vždycky jsme věděli, že nás tam čeká pivo, jídlo, ale i kamarádi„, řekl v jednom rozhovoru Aaron Bondaroff, který v té době předčasně ukončil střední školu a žil na volné noze. Dnes je z něj uznávaný galerista.
Již od začátku se James rozhodl prodávat všechny kousky v limitovaných počtech, z jednoduchého důvodu, nechtěl skladovat přebytečné kusy co se neprodají. Možná i díky tomu přežila Supreme na vrcholu už dlouhých 20 let. I přes vysoké ceny (skoro 200 dolarů za mikinu, 400 za bundu) je většina kousků okamžitě vyprodána a lidé jsou ochotni čekat dlouhé fronty i několik desítek hodin při každém novém releasu. Cena mikin pak v nejrůznějších dražbách stoupá až do výše 500 dolarů, což samo o sobě mluví o tom, jak je značka žádaná a exklusivní.
Za dvacet let své existence Supreme spolupracovali s množstvím jak známých osobností hudby a fotografie (Tyler, the Creator, Three Six Mafia, Lady Gaga, Terry Richardson a mnoho dalších), tak i s největšími značkami na scéně (Nike, The North Face, BAPE, Levi’s, Vans nebo Timberland). Na exkluzivitě přispívá i fakt, že se produkty dají zakoupit pouze na oficiálních stránkách nebo v jedné ze sedmi poboček ať už v New Yorku, Londýně nebo třeba Tokiu.
Supreme Air Force Ones, o kterých se můžete dočíst i zde Supreme x The North Face
Jak sám zakladatel říká: Supreme needs to be cool to survive. Jaký máte názor vy? Je Supreme jen předražená značka, kterou může mít kdokoliv s penězi, nebo James hraje chytrou hru jak vydržet na vrcholu tak dlouho jak to jen půjde?