V dalším díle série Streetwear History se podíváme na legendu se snad nejvíce rozmanitou historií ze všech. Značka, která jako první na světě začala vydávat „streetwear“. Značka, z níž vzešla většina dnes známých streetwearových brandů. To je Stüssy.
Všechno to začalo v podstatě úplnou náhodou v roce 1965, když mladík Shawn Stüssy ve svých 10 letech poprvé přičichnul k surfování. O tři roky později začíná designovat vlastní surfová prkna, s čímž mu pomáhá jeho učitel ze základní školy. Talent v něm viděla i jedna společnost vyrábějící právě prkna, a tak ho v pouhých 15 letech najímá jako svého designéra.
Po vystudování střední školy se Stüssy rozhodl žít život podle vlastních představ. V zimě pracoval jako učitel lyžování a v létě se živil vymýšlením nových designů surfových prken, odkud pochází i ikonické logo značky. Na každé své prkno se Stüssy podepisoval, později použil právě tento podpis jako hlavní trademark svého brandu. Kromě jeho lásky k surfu a lyžování, byl hodně ovlivně i jeho oblíbenou muzikou, rockem a punkem, což ho vedlo k nošení oranžových vlasů a také formovalo jeho „anarchistický“ náhled na módu, který se projevuje jak v jeho designech, tak i v jeho přístupu podnikatele a vlastníka značky.
V roce 1979 Stüssy zanechává divokého životního stylu a usazuje se v domovské Laguna Beach, aby si mohl založit vlastní podnik se surfovými prkny. Přes den pracuje na prknech a po nocích natiskává své logo na trička a mikiny, které pak roznáší po okolních surfshopech. Podle jeho vlastních slov oblečení sloužilo pouze jako reklama na jeho prkna, až později jako samostný obchodní artikl. Shawn viděl oblečení jen jako promo k jeho prknům, ovšem jeho přítel z dětství, Frank Sinatra, na to měl trochu jiný názor. Sinatra, pracující jako učetní, se rozhodl přinést do podniku smysl pro byznys, který Stüssy tak trochu postrádal. Navrhl mu, že poskytne 5000 dolarů jako základní kapitál, a tak v roce 1984 oficiálně zakládají Stüssy Inc. s tím, že Shawn se bude starat o design a Frank o finanční stránku firmy.
Jak se značka rozrůstala, surfy začínaly pomalu ale jistě jít stranou a Shawn se začal věnovat hlavně designování nového oblečení. Rozhodl se zanechat plážových motivů a nechal se inspirovat kousky ze všech koutů světa, hlavně skateboardingem. Snažil se vytvořit takzvanou „nositelnou klasiku“ tak, že například na tričko s límečkem přidal bláznivý vzor kolem límečku nebo na košili barevné proužky.
Rozhovor se Stüssym pro anglickou televizi BBC:
V roce 1988 společnost poprvé představuje své oblečení v Evropě, kde sklidila okamžitý úspěch. Na konci 80. let minulého století dosáhly roční prodeje 5 milionů dolarů. Stüssy získal mezinárodní uznání a začal cestovat po světě a seznamovat se všemi možnými osobnostmi módy, což ho hodně inspirovalo v budoucí tvorbě. Rok 1990 byl pro Stüssy přelomový. Jejich designy začaly obsahovat hip-hopové prvky, což vedlo k tomu, že si ji všimli někteří světoznamí umělci a poté samozřejmě i jejich fanoušci. Značka se stala trendem mládeže. Každý začal ve velkém sbírat co nejvíc kousků co mohl sehnat, vznikl dokonce i velký market s vintage designy Stüssy. Už v roce 1990 se výdělek společnosti vyšplhal na 17 milionů dolarů a o rok později se zvýšil o dalších 7. Bez reklamy. Bez sponzorování známých umělců. V roce 1991 také Stüssy otevírá svůj první samostatný obchod ve známé čtvrti SoHo v New Yorku. Byl to okamžitý hit, takový úspěch, že překvapil i samotného Shawna. Newyorský obchod následovaly další, nejdříve ve Stüssyho domovině v Laguna Beach, poté ale i v Los Angeles nebo Nizozemsku. Po pár letech se roční příjmy usadily na přijemných 35 milionech dolarů, což uspokojovalo oba partnery. I přes to se ale v roce 1995 začalo šuškat, že Stüssy chce odejít do firemního důchodu, což se o rok později stalo realitou. Důvodem nebylo žádné nepřátelství či nenávist, Shawn se prostě a jednodušše rozhodl věnovat více rodině, v čemž mu vedení úspěsné značky značně překáželo. I tak se ale rozhodl nadále pracovat jako konzultant značky a šéf obchodů v NY a LA. Sinatra odkoupil Shawnův podíl a prohlásil, že hodlá značku vést dál tak, jak fungovala doposud, což se mu i přes pochybnosti okolí podařilo. Ačkoliv v roce 2001 kolovala zpráva o tom, že chce značku prodat dalšímu gigantovi, italskému brandu DIESEL, z dohody sešlo a tak Sinatra vede Stüssy úspěšně dodnes.
Stüssy se podařilo zaslouženě setrvat mezi top streetwearovými značkami po více než 30 let. Nechme se překvapit co nám přinese budoucnost. Nashledanou u dalšího dílu.