Dnes vám přinášíme rozhovor s jednou z nejzásadnějších postav české drum & bass scény. DJ a producent, který se svou tvorbou procestoval celý svět. Tušíte správně. Je to Forbidden Society.
> Čau, představovat tě snad ani nemusíme. Všichni tě pravděpodobně znají. Rovnou se vrhneme na to, co všechny zajímá nejvíc. Připravuješ album, v jaký fázi se nachází?
No já jsem ale slušně vychovanej metalák, takže se tu pěkně představím sám. Ahoj, jsem Jindra aka Forbidden Society. Pouštím písničky na disko a taky je doma někdy tvořím na počítači.
Album… tohle slovo mi teď poslední dva roky hučí v hlavě každej den. Takže abych to tu rozebral detailně, albu jsem se věnoval opravdu intenzivně a poctivě přibližně poslední dva roky a to někdy i na úkor spousty různých věcí, takže doufám že to bude znát. Hodně jsem se s tím „piplal“ a snažil se aby to bylo co nejlepší a nejkvalitnější. To ale posoudí sami lidi až to vyjde.
Myslim, že album bude jiný než ty před ním. Jde tam hlavně o čistej Drum & Bass, žádnej Hardcore nebo Crossbreed. Najdete tam ale i poloviční tempo a snažil jsem se tam dát i ambientní tracky, na který ale ve finále nezbylo na albu místo, protože člověk musí vybrat z všech těch tracků to nejlepší, což je někdy dost těžký. Třeba v mým případě šlo o to vybrat z cca 30ti novejch tracků jen 15 na album. Musíš se prostě nějak rozhodnout, protože 30 je hrozně moc.
Album je momentálně ve fázi produkce, aktuálně se v Londýně připravují vinylové verze alba. Můžu vám prozradit že půjde o 2×12″ Gatefold Album. Gatefold znamená že jde o otevírací dvouvinyly. Album má nádhernej cover od člověka, kterej pochází z Francie, ale přestěhoval se do USA a pracuje v Detroitu pro General Motors – kreslí pro ně sketche prototypů atd. Je to člověk hodně zaneprázdněnej a proto jsem byl štastnej, že si našel čas a pomohl mi s tím. Hodně ho baví kreslení mechanických věcí a byla to pro něj výzva, nikdy před tím nic na tenhle způsob nedělal. Cover bude fakt pěknej. Rozhodně se máte na co těšit.
Co se týká samotný produkce, album vyjde jak jsem již zmínil na 2×12″ Gatefold albu s A2 plakátem uvnitř + každý obdrží kartičku s unikátním kódem, který mu umožní si celý album stáhnout ještě v digitální podobě. Dál pak album vyjde na dvou CD. První bude obsahovat tracky, druhý bude mix ode mně všech tracků z alba + pár exklusivních, který se na něj nevešly.
Co se týká datumu vydání, tak počítám leden, maximálně únor 2015. Je to možná malinko dýl, ale produkce trvá fakt dlouho, protože je to velká věc. Jen výroba samotných vinylů zabere cca 10 týdnů.
> Na co se tvý fanoušci můžou těšit? Prozradíš nějaké hosty?
Plánoval jsem původně několik hostů, kolaborace, remixy atd. Kolaborace tam je ale jen jedna s italskýma Hallucinator. Ten track už máme ready dýl a kluci navíc na albu chtěli bejt, tak jsem to dal.
Od dalších kolaborací a remixů jsem upustil a nechám je na další releasy na labelu. Je mi jasný že pro lidi je to hodně zajímavý, vidět dvě jména pohromadě na jednom tracku, ale na druhou stranu mi to přijde malinko, i když to bude znít blbě, takový očůrávání, já prostě chci aby lidi viděli / slyšeli, že umím udělat sám dobrej track a nepotřebuju k tomu jinýho producenta. Jestli to tak je, nebo není at‘ každej posoudí sám. Je mi jasný, že ne všem se to bude líbit a ne všem se zavděčíš – bylo by dost naivní si myslet opak.
Tím tu nechci psát že kolaborace a remixy nebudou – určitě budou, jen na albu se to zúžilo na jeden remix a jednu spolupráci. Zbytek budou moje sólo tracky.
> Hodně se svýma shows cestuješ po světě. Jak při tom všem stíháš makat na desce?
Hrát jezdim / lítám přes víkend, takže na desce makám přes týden. Nejsem ten typ co si sebou na cesty bere notebook a dělá tracky všude možně. Já na to musím mít klid a maximální soustředění. Když vím, že dodělávám důležitej track tak nejdu ani na pivo, abych byl druhej den ready a mohl pokračovat. Mám prostě danej takovej režim i když to někomu může přijít divný. Pro mě osobně je tohle hrozně důležitý, protože do těch tracků dávám kus sebe a vždy je dělám s čistou hlavou. Maximálně si dám kafe, ale to je tak celý.
> Letos si hrál třeba v Japonsku, nebo v Rusku. Který shows pro tebe byly největším zážitkem?
To je dost těžký, zrovna tyhle dvě zmiňovaný destinace jsou vždycky super. Japonsko je moje láska, tam mám srdce. Asi sem byl v minulým životě japonec nebo tak něco. Pokud se mě tu ptáš na největší zážitek, tak možná Pirate Station právě v ruským Petrohradě s Noisia, Andy C a Black Sun Empire. Byla to pro mě ohromná zkušenost a zároveň pocta se dostat na největší indoorovou Drum & Bass akci na světě jako první čech vůbec. Zahrát si tam, je snem každýho dnb producenta. Obří show, 20.000 lidí, výborná a hodně profesionální produkce, možná nejprofesionálnější co jsem kdy zažil. Dál pro mě byl velkej zážitek chlastat na jednom pokoji s Noisia (všichni 3 + jejich dva manažeři), Andym C, Milanem z Black Sun Empire.
> U nás doma tě můžou lidi nejčastěji slyšet na Forbidden Society Recordings Label Nights. Kdy a kde se konají v nejbližší době?
Neřekl bych že nejčastěji. V ČR teď hraju docela často po menších klubech, halovkách a open airech. Na FSRECS Label Nights, který taky pořádám, hraju cca 2x až 3x do roka. V nejbližší době proběhne label night na Slovensku v Bratislavě 22.11.2014 v Refinery Gallery s Prolixem v b2b setu s Maztekem, Emperorem a mnou.
Jinak jsem rád, že jsi tu Forbidden Society Recordings Label Nights zmínil. Rád bych tu napsal pár věcí ohledně těchto akcí, který jsem tak nějak vybudoval v Pražským klubu Cross společně s Kenzem. Lidi se mě dost často ptají kdy bude další label night, kde, proč už není v Crossu atd. takže bych využil tuhle příležitost a napsal to sem.
FSRECS Label Nights byly vždycky akce o tom pozvat producenty, který mám rád, který mně nějak oslovili a mají posluchačům co říct. Vybírali jsme převážně ty, co semnou spolupracovali na nějakým releasu, vydali něco na mým labelu FSRECS, ale občas se objevili i producenti kteří tam nic nevydali, ale mám je prostě rád a baví mě jejich produkce. Vždycky jsem se ty akce snažil dělat pořádně, profesionálně a s láskou, jelikož mě to bavilo a baví pořád. Chtěl jsem to mít vymazlený, od dekorací přes pořádnej zvuk, až po kvalitní techniku, nebo online stream, aby se lidi co nemůžou dorazit mohli podívat jak to tam jedem. Součástí vždycky bylo i kvalitní aftermovie a propracovaný plakát s dobrou grafikou.
Akce se stala nejen díky výše zmíněnému populární a můžu vám říct, že vždycky bylo plno. Naposledy na Let It Roll Open Air 2014 byl zaplněnej hangár pro 3500 lidí až po okraj, až se tam nedalo skoro vejít. Když byla label night ve Storm Clubu v Praze tak se dokonce vyprodala týden před samotnou akci – kapacita cca 1000 lidí.
Nepíšu to tu proto, abych házel ramena jak jsem dobrej a že umim udělat akci. Sám jsem v tom konec konců nebyl a lidi okolo mi s tím pomáhali. Nechci z toho dělat produkt, něco co se naplánuje na rok dopředu, vyberou se místa a rozjede se promo / vyvaří prachy. Nikdy jsem z toho žádnej vejvar neměl a ani to tak nechci. Pořád to ještě dělám srdcem. Občas se k tomu nabalí lidi který jsou jak pijavice a snaží se z něčeho „co frčí“ vycucat co potřebujou pro svý vlastní zájmy a to mi dost vadí.
Proto ty akce už nebudou tolik jak dřív. Někdy, až bude ta pravá chvíle a nálada, tak se určitě něco udělá, ale nebudem to plánovat nějak extra dopředu. Stejně je teď dnb akcí v ČR hodně, někdy možná až zbytečně moc a lidi můžou z toho všeho začít bejt unavený. To nechci aby se stalo s mojí akcí. Jde mi hlavně o kvalitu, ne o kvantitu.
Opravdu tu nechci házet ramenama. Ten kdo mě zná ví jakej jsem. Ví že se semnou dá vyjít normálně, ikdyž jsem si vědom, že někdy to lehký není. To vím. Je to tím, že vím co chci a vyžaduju od lidí se kterýma pracuju profesinální přístup, se kterým jsem se i ve většině případů setkal – Cross / Storm.
Zjistil jsem ale, že moje místo je ve studiu, nebo za pultem. Promoterská činnost je dost náročná a asi to může dělat jen někdo, kdo se dobře vyrovnává se stressem. Já stress a energii věnuju studiovýmu času a přenechám to někomu koho všechno okolo promotérství baví.
Jediný co můžu ještě prozradit je, že proběhne Forbidden Society Recordings Label Night jako release party mého alba THRONECRUSHER v pražským klubu Cross s pár hostama po novým roce, takže se máte rozhodně na co těšit.
> Jak se na takových tuzemských akcích cítíš? Neomrzelo tě to ještě? Když to porovnám s těma světovýma…
Neomrzelo, můžu ti upřímně říct, že si kolikrát strašně rád zahraju v maloměstě, nebo vesnici. Příjdou tam lidi, je dobrej mejdan a ještě ti poděkujou žes vůbec dorazil, že tomu ani nemůžou uvěřit žes dorazil. Jsou takový vděčný, ale to je samozřejmě i jinde. Tady to asi jen víc vnímám. Po ČR hraju moc rád.
> Na české dnb scéně působíš už několik let. Kam se za tu dobu posunula? V poslední době začínám slýchávat dnb remixy i v mainstreamových rádiích, je to dobře?
Drum & Bass začal být hodně populární, to je věc, který se neubráníš. Je hlavně populární u mladých lidí. Dost djs začalo v poslední době produkovat, protože s dobou je čím dál tím lehčí se dostat k djingu. Nechci tu psát že dnes umí hrát každej Lojza, je rozdíl mezi umět hrát a mít možnost hrát. Nebudu tu nikoho soudit, každej si může dělat co chce.
Co se týká těch radií, některý producenti nejak začnou, jde jim to a pak to smeřujou přímo timhle směrem. Já v tomhle nejsem zarytej elitář, neodsuzuju to. Ono spousta těch lidí, kdyby měli tu možnost, tak by to třeba dělali taky. Bavim se o těch, který to třeba jen tak sjedou, řeknou si že je to shit a komerce a tím to končí. Ano třeba to tak je. Ať mě někdo nechápe blbě, komerční dnb nehraju, ani neposlouchám. Jen nejsem omezenej. Pochybuju, že by se moje tracky někdy dostali do komerčního rádia. Pořád lepší slyšet v rádiu dnb než Michala Davida.
> Jak si scéně pomohl ty?
Nemyslím si, že bych scéně nějak výrazně pomohl. Za tím účelem jsem to určitě nikdy plánovitě nedělal, nejsem žádnej prorok ani spasitel, od toho jsou tu jiný. Já dělám co mě baví. Dělám to hlavně pro lidi, ale i pro sebe a to je celý. Nehledal bych v tom velkou vědu. Tu možnost začít a něco dělat tu má každej.
> Dva měsíce zpátky jsme se konečně taky dočkali tvýho prvního videoklipu k tracku Criminal. Co nám k němu řekneš? Jak probíhalo natáčení?
Ano je to tak a jsem hrozně happy, že i já mám svůj první videoklip! Jsem na něj hrdej. Kluci z Gluuu.tv odvedli kus práce a na klip jsou parádní ohlasy nejen u nás, ale i ve světě. Vždycky když někam přiletím hrát, tak aspoň jeden člověk mi řekne, že klip viděl a že se mu libí. Jsem s nim fakt spokojenej. Klip se nahrával na Slovensku v Bratislavě. Hrál jsem kousek od Bratislavy a ještě ten samej den jsme sfoukli moje záběry jak ničím věci, kouřím atd. S klukama se pracovalo fakt skvěle a byla prdel. To je podle mě důležitý a pak je to na tom klipu i znát. Spoustu nápadů bylo přímo od nich, já je jen nasměroval jakým směrem bych chtěl aby se klip ubíral. V tom klipu si najde každej to svý. Obecně jde o to, že track se jmenuje Criminal (kriminálník). Lidi jsou zavřený v klecích a každej má nějakej způsob jak z tý klece ven ventilovat. Taková je moje idea klipu, ukázat život jakej je. Chtěl jsem se vyhnout klipu typu akce, hraní, pařba atd. To už tu bylo několikrát a ještě bude.
> Budeš chystat nějaký další vizuální zpracování tvých tracků?
Ano. Mám vybranej jeden track z novýho alba na kterej bych videoklip chtěl udělat, ale to nejspíš klapne až po vydání alba.
> Co tě v tvojí tvorbě inspiruje? Máš nějakej vzor, nebo si postupy kompletně vymýšlíš sám?
V mojí tvorbě mě inspiruje samozřejmě moje nálada a tak nějak samotnej já. Co prožiješ, kde si byl, někdy mě ovlivní třeba cesta letadlem, někdy cesta autem, někdy i film. Těch věcí je víc a je to opravdu různý. Jestli máš na mysli produkci a postupy v ní, tak ano vše si vymýšlím sám. Někdy to jsou postupy, který kdybych někomu ukázal tak si asi bude možná klepat na čelo co jsem to za magora.
Co se vzorů týká, tak bych je ani nenazval vzorem. Takový lidi mě musí bavit jak djingem, produkcí, tak k ním musím i cítit respekt za to co dokázali.
> Seš ve studiu zavřenej každej den, nebo si někdy prostě musíš dát oddych?
Určitě oddych. Upřímně si myslím, že to není ani moc dobrý tam bejt opravdu každej den. Určitě je dobrý udělat každej den aspoň něco málo, ale bejt tam zavřenej od rána do noci… to tě může udělat taky za chvíli těžkým asociálem, kterej si pak už nedojde koupit ani chleba a nevytáhne paty z domova.
Je dobrý si od toho oddychnout, jít ven, do lesa, vyčistit si řepu, na pivo za kámošema atd.
> Co nějaký nový kolabo se Smackem, bude?
S Kubou máme připravenej kolab na jeho nový album, ale ne pod mým projektem Forbidden Society, ale pod mým vedlejšim projektem Pornothrasher, kde dělám grime, electro, house, nebo breaky – což možná dost lidí ani neví. To kolabo je totální rozjeb, kterej bude trhat hlavy všem. !m!
> Díky za interview. Na závěr můžeš vzkázat něco našim čtenářům.
Já děkuju vám. Poslouchejte Forbidden Society Recordings a Drum & Bass všeobecně. Makejte na sobě, hrajte, produkujte, protože si myslim že je třeba nová krev, nějakej talent, kterej nám všem nakopne prdel. Dělejte věci hlavně srdcem. Občas je dobrý schovat peněženku a ego, protože respekt si nejde koupit ani vynutit, ten se dostaví podle mě časem. Lidi nejsou hloupý, vidí kdo co dělá a jak to dělá. Peace