V Česku rostou prodeje rostlinných alternativ. Velký boom zažívají rostlinné sýry

Aktuální data od výzkumné agentury Euromonitor International pro organizaci ProVeg Česko poukazují na zvyšující se popularitu rostlinných produktů v Česku, a to ve všech kategoriích. Největší tržní hodnoty v tomto segmentu dosáhla v České republice kategorie alternativ masa a ryb, jejíž maloobchodní prodeje v loňském roce přesáhly hodnotu 1,1 miliardy korun. To je více než 55 % prodejů všech rostlinných kategorií dohromady. Velký boom u nás momentálně zažívá také kategorie rostlinných sýrů, jejichž prodeje meziročně vzrostly o celých 44 %.

Foto: archiv ProVeg Česko

„Díky datům od Euromonitor International jasně vidíme, že tržní hodnota roste ve všech kategoriích od mléčných po masné alternativy,” sděluje komunikační manažerka ProVeg Česko Eva Hemmerová. „Přičemž nejrychleji rostoucí kategorií, mezi lety 2020 a 2021, je kategorie alternativ masa a ryb (růst 44,6 %), alternativ sýrů (43,9 %), alternativ jogurtů (41,6 %). Aktuální nárůst ale není u konce a očekává se, že tento trend bude minimálně i v následujících pěti letech pokračovat.”

Největší tržní hodnoty u nás dosáhla kategorie alternativ masa a ryb, jejíž maloobchodní prodeje přesáhly v České republice v roce 2021 hodnoty 1,14 miliardy korun. Čeští spotřebitelé a spotřebitelky nepohrdnou ani tofu a podobnými produkty, jako jsou tempeh nebo falafel, jejichž prodej loni dosáhl 264 milionů korun. Je tak patrné, že při výběru alternativních produktů zabodují i varianty inspirované netradiční kuchyní, například tou asijskou nebo blízkovýchodní.

Foto: archiv ProVeg Česko

Rychle se rozrůstá ale také segment alternativ mléčných výrobků (rostlinné mléko, jogurt či sýr) a v loňském roce dosáhly maloobchodní prodeje těchto výrobků v Česku hodnoty 676,3 milionů Kč, z nichž největší prodeje představovaly alternativy mléka, s tržní hodnotou 508,6 milionu korun. Zvláště sójová, mandlová a kokosová mléka se těší velké popularitě. Očekává se však, že význam ovsa a rýže jakožto základních surovin bude růst nejen v této kategorii mléka, ale i u rostlinných jogurtů.

„Favoritem vystřelujícím vzhůru jsou však rostlinné alternativy sýrů, jejichž prodeje mezi lety 2020 a 2021 vzrostly o celých 44 %. Populární značkou na českém trhu je přitom Violife (Upfield), který nabízí mnoho druhů alternativ sýrů, nově také LeRound (alternativa s chutí hermelínu) nebo Edam (alternativa v Česku oblíbeného sýru eidam). Na trh v posledních letech vstupují ale i další subjekty, například firma Emco představila své rostlinné alternativy sýrů obohacené o hrachový protein pod značkou Pan Hrášek,” komentuje český trh Eva Hemmerová.





architektura auta basket bike cestování design fashion filmy fitness fotografie graffiti hry hudba knihy komiksy kosmetika lifestyle mma MY BODY MY HEROES MY LIFE MY SOUL osobnosti ostatní sporty pozvánky reporty rozhovory seriály skate sneakers snow soutěže technologie tetování výstavy water zdravě
Jóga-Trip - cestování a pobyty s jógou Surf-Trip - surf, jóga a aktivní dovolená Sea You House - surf&jóga ubytování na Srí Lance Banger - magazín rapu, streetu a urban kultury Yezede s.r.o. - eventová agentura Neverdie - vše, co musíš vědět oard - Designová balanční deska LV Print - tiskárna s třicetiletou tradicí Drip it – Vychutnejte si skvělou kávu kdekoli