Češi jsou nadále převážně národem masožravců, masné produkty pravidelně do svého jídelníčku zařazuje celých 69 % populace. Výrazně však vzrůstá počet těch, kteří maso či ryby konzumují pouze příležitostně. Dle dat z aktuálního výzkumu FMCG Gurus pro Českou veganskou společnost je občasných konzumentů masa aktuálně v Česku 25 %. Maso vůbec nekonzumuje 6 % respondentů.
Z výsledků průzkumu je na první pohled jasné, že se v Česku vedle vegetariánství a veganství rozrůstá i trend tzv. flexitariánství. Lidé, kteří se takhle stravují konzumují maso nebo ryby pouze příležitostně a celkově cíleně snižují svoji spotřebu všech produktů živočišného původu. Vyloženě za flexitariány se v průzkumu označilo 21 % respondentů. Lidé maso nejčastěji omezují ze zdravotních důvodů (68 %), z obav o životní prostředí (59 %), obav o dobré životní podmínky zvířat (42 %). 22 % dotazovaných maso v jídelníčku vynechává kvůli ceně, která je pro ně příliš vysoká.
„Flexitariánství a reduktariánství je novým trendem, u kterého lidé konzumují maso a živočišné produkty jen příležitostně nebo jejich spotřebu cíleně omezují z nejrůznějších důvodů, často kvůli vlastnímu zdraví, ekologickému aspektu, novým chutím či právům zvířat. Tento trend rozhodně vítáme a je skvělé, že omezování masa a dalších živočišných produktů deklaruje celá čtvrtina populace České republiky,“ říká předseda České veganské společnosti, Martin Ranninger. „Naším hlavním cílem je snížit spotřebu masa a dalších živočišných produktů o 50 % do roku 2040 a právě flexitariáni nám v tom mohou výrazně pomoci,” dodává předseda České veganské společnosti Martin Ranninger.
Neméně zajímavá je skutečnost, že téměř pětina těch, kteří uvedli, že maso či ryby konzumují maximálně jednou za čas, ho v posledním roce přestala jíst úplně. 60 % z této skupiny se pak jeho konzumaci snažila alespoň snížit. Rostlinné alternativy masa do svého jídelníčku zařazuje každý pátý Čech. Nejčastěji lidé sahají po rostlinných alternativách masa proto, že jsou zdravější (73 %), důvěryhodnější (62 %), lepší pro životní prostředí, (69 %) a lépe se tráví (32 %). Z příchutí rostlinných alternativ masa vede masová (76 %), houbová (57 %) a tofu (39 %). Někteří konzumenti ale vyhledávají i exotičtější chutě: jackfruit (27 %) a chipotle (24 %).
Spotřebitelé mají zájem také o rostlinné alternativy mléčných produktů. Tyto produkty vyhledávají především proto, že jsou lepší pro životní prostředí (72 %), chutnají lépe než běžné mléčné výrobky (71 %), jsou zdravější (65 %) nebo rádi zkouší nové věci (41 %). Při jejich výběru je pro 50 % konzumentů rostlinných alternativ mléčných produktů důležité především to, aby chutnaly podobně jako jejich tradiční živočišné protějšky.
„Můžeme si také všimnout vzrůstající motivace ekologické, tedy toho, že čím dál více lidí vynechává maso a další živočišné produkty ze svého jídelníčku kvůli zdraví naší planety. Jde o jednoduchý a snadno představitelný krok, který může udělat opravdu každý, a to hned několikrát denně. Ať už zvolíte rostlinné pondělky, vyzkoušíte veganské obědy nebo rostlinnou stravu o víkendech, vliv na vaší osobní ekologickou stopu bude značný. Už jen výměna jednoho hovězího burgeru za sójový ušetří tolik vody, jako kdybyste se 4 měsíce nesprchovali,“ říká Martin Ranninger.
foto: Česká veganská společnost