I když se většina odborníků shodne na tom, že kultura a zvuk hip hopu vznikly v newyorské metropoli, na jeho současný zvuk měla nepochybně mnohem větší vliv scéna na jihu Spojených států amerických. V prvním díle našeho nového seriálu o rodištích žánru se tak podíváme na Atlantu, hlavní (a největší) město státu Georgie.
Podle dostupných dat ve městě žije aktuálně asi 448 tisíc obyvatel, v celé metropolitní oblasti potom ale asi 5,5 milionu. Atlanta je kromě důležitého dopravního uzlu také jedním z kulturních center amerického jihu. A jako takové je město právem považováno i za Mekku rapové muziky. Město je navíc velmi důležité i pro afroamerickou komunitu, vždyť právě tady žil a zemřel Dr. Martin Luther King, jeden z nejslavnějších bojovníků za lidská práva v historii.
Počátky lokálního hip hopu
Počátky hip hopové komunity v Atlantě můžeme datovat už do osmdesátých let minulého století. Tehdy se hledač talentů Clive Davis setkal s později slavným hudebníkem jménem Babyface a budoucím hudebním magnátem L. A. Reidem. V roce 1989 tak vznikl hudební label LaFace Records, který Davis financoval převážně z vlastní kapsy. Jejich společným cílem bylo rozvíjet talenty lokálních hudebníků a pomoci jim tak k úspěchu a prosperitě.
První dvě kapely, které s LaFace podepsaly smlouvu, byly TLC a Kris Kross. Obě se dočkaly velkého úspěchu. Obrovskému boomu těchto skupin pomohla velkou měrou i televizní stanice MTV. Hity Jump od Kris Kross (ti se proslavili také díky tomu, že nosili oblečení naopak) a Ain’t 2 Proud 2 Beg od TLC se staly senzací po celých Spojených státech; a vlastně i po celém západním světě. A díky těmto úspěchům se v řadách LaFace Records brzy objevila další významná jména, z nichž mnohá dobře známe i v těchto dnech. Za všechny jmenujme třeba Ushera, Toni Braxton nebo kapelu Goodie Mob (v té začínal Cee-Lo Green v době, kdy se ještě neprofiloval jako zpěvák, ale věnoval se rapu).
Narušitelé míru
Jak je ale možné, že je Atlanta takovým způsobem v hip hopu a rnb relevantní i dnes? Je to vlastně docela jednoduché; základ současné lokální scény (za všechna jména jmenujme alespoň Future, Migos, 21 Savage, Gucci Mane, Jeezy, EarthGang nebo Playboy Carti) je totiž silně položen na kořenech hudebního rozmachu, který tady proběhl už během devadesátých let.
Když na scénu přišli Ludacris, T. I. nebo později Jeezy, Gucci Mane či 2 Chainz, celému hip hopu vlastně vládl jen a pouze jižanský rap. Potažmo tedy subžánr crunk, jehož hlavním představitelem byl zdejší Lil Jon. Tenhle žánr byl ve své době natolik rozsáhlý, že ovlivnil celou generaci hudebníků. Za všechny jmenujme například Lil Scrappyho nebo Pitbulla. Lil Jon si jeden z prvních hip hopových producentů začal v hojném počtu propůjčovat zvuky, které do té doby byly typické spíše pro evropskou klubovou scénu. Jeho hit Yeah, který produkoval pro Ushera, je dnes již legendární záležitostí. A co další producenti, jako Jermaine Dupri nebo třeba Mr. Collipark?
Od té doby uplynulo už skoro patnáct let, ale na rapové mapě světa je Atlanta stále jednou z nejzásadnějších destinací.