Louis Vuitton patří mezi nejznámější (a nejdražší) značky na světě. Společnost vznikla už v roce 1854, kdy ji v Paříži zaregistroval talentovaný návrhář tohoto jména. Za více než stopadesátiletou historii se značce podařilo vyprofilovat v jakési synonymum luxusu a blahobytu, dlouho se přitom specializovala pouze na kabelky a cestovní zavazadla obecně. Mít svou vuittonku se stalo nutností pro všechny ženy střední a vyšší společenské třídy, které chtěly něco znamenat. Kultovní monogram nebo později kostičkovaný vzor (s názvem damier) se staly asi nejvíce padělanými motivy v dějinách.
Od kabelek k oblečení
Velký zlom v historii značky nastal až v roce 1997, kdy byl do pozice kreativního ředitele jmenován návrhář Marc Jacobs. Ten světu představil vůbec první kolekci oblečení LV a během let se jeho řady ‚ready to wear‘ staly ve světě módy opravdovým hitem.
U Louis Vuitton jste našli všechno; od pásků, bot, košil a triček až po sluneční brýle, kravaty nebo zimní čepice. Tento sortiment je dodnes u Vuittona snad ještě hojnější než nabídka kufrů a kabelek.
Rapová móda podle Dapper Dana
V devadesátých letech si mezitím za oceánem začal budovat image samozvaný módní návrhář jménem Dapper Dan. Pocházel z New Yorku a ve čtvrti Harlem si zřídil dílnu, kam se brzy začala sbíhat elita lokální hip hopové komunity. Zaměřil se na neotřelé spojení vysoké luxusní módy a pouličních trendů. Na jeho oblečení jste tak mohli vidět loga značek jako Gucci nebo právě LV. Při jejich výrobě používal látky nakoupené na asijských tržnicích a rappeři mu mohli ruce utrhat.
Zástupcům jmenovaných značek se to samozřejmě nelíbilo, ale Dan si zakládal na exkluzivitě a ruka zákona na něj tehdy byla nejspíš krátká. Je docela ironické, že loni ten samý Dapper Dan přišel s obrovským comebackem a značka Gucci s ním vydala celou vlastní kolekci.
Přichází Pharrell
Fenomenální producent, obstojný zpěvák i rapper; a cizí mu není ani svět módy. Pharrell Williams je génius. Právě on je duchovním otcem populárních streetwearových/skateboard značek Billionaire Boys Club a Ice Cream.
A byl to také on, kdo si už v roce 2006 střihnul navrhování pro Vuittona. Tehdy přišel s vlastní kolekcí šperků a vytvořil i legendární sluneční brýle Millionaires. Ty tehdy museli mít úplně všichni od Lil Waynea až po Paris Hilton. O řadu let později si je pořídil třeba i slovenský rapper Rytmus.
Žaloba na Ricka Rosse
Někdy v roce 2009 se do hledáčku značky dostal i populární rapper Rick Ross. Ovšem trochu negativní cestou.
Designér Jacob Bernstein alias The Sunglasses Pimp pro něj totiž tehdy stvořil jeho vlastní sluneční brýle s monogramem LV. A Ross je předvedl rovnou na obálce časopisu XXL. Ozvali se zástupci značky s tím, že se jedná o jasný padělek. Bernstein ovšem namítal, že k výrobě použil součásti originálních brýlí LV, tak jaký padělek? Celé to tak nějak vyšumělo.
Tou dobou si věčný provokatér Kanye West už pár let hrdě říkal Louis Vuitton Don a nakonec spolu s Jacobsem stvořil i vlastní řadu legendárních tenisek. Ty hodně dlouhou dobu milovala nejen hip hopová komunita. Trend přišel i k nám. Český rapper El Nino nebo Slovák Rytmus na ně nedali dopustit.
Současnost jménem Virgil Abloh
V posledních letech pozice značky docela zeslábla. Od odchodu Marca Jacobse byly kolekce nudnější a nudnější a ani ve světě hip hopu už nehrála takový prim jako dříve. Vystřídaly ji fenomény jako Gucci, Balenciaga nebo Versace.
Ještě v roce 2017 ale značka vydala kolaboraci se streetwearovou ikonou Supreme. Něco takového byste si před pár lety představovali jen stěží.
V druhé polovině roku 2018 byl u Vuittona na pozici kreativního ředitele dosazen Virgil Abloh, otec značky OFF-WHITE a blízký přítel Kanyeho. Jeho první kolekce pro LV je už venku, mimo jiné v ní oživil brýle Millionaire (s podoznačením 1.1). V triku z kolekce už jsme mohli vidět i našeho oblíbence Yzomandiase. Vrací se tedy Vuitton na vrchol?