Dlouhá léta platil Lil Wayne za nejlepšího žijícího rappera vůbec. Jasně, tímto titulem se sice ověnčil on sám, před takovými deseti lety by vám ale nezbylo nic jiného, než mu dát za pravdu. Zhruba od roku 2006 nemohl totiž Weezy chybět na žádné zásadnější desce, která ve Spojených státech vyšla. Wayne dal úplně nový formát remixům v rapu, svými slokami obohatil hudební podklady všech zásadních věcí té doby. A vlastně to na svých mixtapech dělá dodnes.
Sága Tha Carter
Weezyho diskografie se k dnešnímu dni skládá z jedenácti studiových alb, nespočtu mixtapů a dalších projektů. Nejzásadnějšími projekty v rapperově kariéře jsou ale bezesporu alba ze série Tha Carter, která si vypůjčila Wayneovo příjmení.
Původní deska Tha Carter vyšla už v roce 2004. Bylo to Lil Wayneovo čtvrté album a přinesla hity jako Go DJ nebo Bring It Back. Celý projekt tehdy ještě produkoval Mannie Fresh, který byl v té době dvorním producentem celého labelu Cash Money Records.
Album Tha Carter II spatřilo světlo světa v roce 2005. Skladby jako Fireman nebo Best Rapper Alive (ano, už jsme u toho) nám dodnes hojně rotují v přehrávačích.
Asi nejzásadnější deskou celé série je ale třetí pokračování Tha Carter III. V létě 2008 byl Wayne na svém vrcholu. Jeho hudbu hltali fanoušci po celém světě a na ničí desku se nečekalo tak hystericky. I tehdy, když už byly prodeje fyzických desek na ústupu, prodal za první týden od vydání neuvěřitelný jeden milion kusů. Hity jako Lollipop nebo Got Money etablovaly rappera na vrchol hlavního hudebního proudu.
Zatím poslední vydaný přírůstek Tha Carter IV se dostal ven v roce 2011. Weezy měl za sebou téměř roční pobyt ve vězení, řadu problémů a prim v jeho labelu Young Money Entertainment hráli spíše jeho objevy Drake a Nicki Minaj. Skladby jako She Will nebo Mirror byly ale stejně zatraceně úspěšné.
Už letos?
Páté (a nejspíš zároveň i poslední) pokračování série bylo původně naplánováno už na rok 2014. Birdmanovo vydavatelství Cash Money Records, pod kterým je Weezy upsán od svého útlého dětství, ovšem desku začali odkládat. Prý z administrativních důvodů.
Po několika měsících (a nakonec i letech) rapperovi ale došla trpělivost a vše vyústilo až v objemnou žalobu právě na Cash Money a vydavatelský gigant Universal, pod který label spadá. Weezy si na Cash Money žádal odškodné 51 milionů dolarů a také to, aby uvolnili blokovaný materiál.
Celý spor ještě není u konce, přece jen se ale (nejspíš) blýská na lepší časy. Birdman se nedávno Weezymu veřejně omluvil a aktuálně se na internetu objevil i oficiální cover desky Tha Carter V. Dočkáme se ho tedy ještě letos? Všechno tomu už napovídá.
Mimo mísu?
Otázkou ale je, zda se jedná o opravdu původní materiál. Nebyl snad Lil Wayne nucen nějaké tracky přidat nebo poupravit? Nijak samozřejmě nechceme shazovat jeho genialitu, ale je dost pravděpodobné, že minimálně jemu samotnému by čtyři a více let starý materiál mohl připadat už trochu mimo mísu.
O desce zatím nejsou dostupné téměř žádné informace. Měl by se ale na ní po letech znovu objevit Mannie Fresh a další producenti jako Mike WiLL Made It, DJ Mustard nebo Boi-1da. Z hostů se asi dojí očekávat minimálně jména Drakea a Nicki Minaj. My se každopádně těšíme.