Značku Zorya založili dva sympaťáci Zdeněk s Danielem. Přesto, že Zdeněk neplánoval být designérem a Daniel zase šperkařem, dnes se věnují oba dva jak designu, tak šperkařině. A sklízí jeden úspěch za druhým.
Zorya (ve slovanské mytologii večerní, půlnoční a ranní hvězda) se zrodila v roce 2011. Než ale vznikla jako značka, prošla si dlouhou cestu. Zdeněk vystudoval učňák a poté se věnoval několik let opravám starožitností. Pracoval pro rodinné šperkařské značky a po večerech si zkoušel vyrábět vlastní věci. „Já jsem tenkrát teprve začal studovat UMPRUMku, architekturu a design. Nejdříve jsme si navzájem pomáhali a až po několika letech, kdy jsme občas spolupracovali, jsme si řekli, že by bylo fajn založit společný brand, kde už se budeme oba věnovat šperku,“ říká Daniel.
Talent od přírody
První spolupráci Zdeňka s Danielem jste ale mohli vidět už v roce 2005 na Designbloku. V době, kdy se jednalo o jedinou větší akci zaměřenou na design. „Když jsme se poznali a viděl jsem, že si Zdeněk dělá takové krásné věci jen sám pro sebe nebo kamarády, přišla mi hrozná škoda, že je nikde nevystavuje. Zkusili jsme to tedy poprvé na Designbloku. Zdeňkovi jsem pomohl s instalací a vůbec to celé nějak uchopit. Vymysleli jsme k tomu i přehlídku a výstavu fotek a mělo to velký úspěch. Ačkoli Zdeněk nestudoval žádnou speciální školu, vyhrál tenkrát cenu Talent roku a Cenu diváků. V porotě seděli osobnosti, jako byl Bořek Šípek, Liběna Rochová nebo Jiří Pelcl a bylo super, že ho vzali mezi sebe. Ukázal, že i přesto, že to nikdy nestudoval, má jednoznačný talent,“ vzpomíná Daniel.
První studio byl velký bizár
Ačkoli se dnes na výrobě šperků podílí jedenáct lidí a Zorya má vlastní showroom spojený s dílnou, začátky byly krušné. „Neměli jsme žádný byznys plán. První studio měl Zdeněk v Zemědělském muzeu v takové mezistanici nákladního výtahu, což bylo něco jako vstupovat do Malkovichovy hlavy ve filmu V kůži Johna Malkoviche a byl to hrozně velký bizár. Tenkrát dělal Zdeněk skoro všechno sám a já mu pomáhal jen ve chvílích, kdy byla nějaká větší zakázka nebo před Vánoci. S každým dalším a dalším projektem se ale značka vyvíjela až do současného stavu, kdy už jsme firma taková, jaká má být,“ říká s úsměvem Daniel.
Krystaly, nerosty i perly
Do showroomu na pražské Letné se můžete přijít podívat nejen na šperky, ale také na to, jak vznikají. V dílně se vyrábí kromě řetízků a lan i všechny komponenty. A právě z lana je vyrobena vůbec první kolekce Virus, která značku nejvíce proslavila. „Jsou to masivní, nejvíce signifikantní a zároveň nejextravagantnější věci, které máme. Jsou unikátní zejména díky tomu, že na laně krystaly narůstáme, což trvá kolem třech týdnů. Aby šperky dnes takhle vypadaly, celý výrobní proces jsme zdokonalovali pět let. Je to magie, sice průběh umíme ovlivnit, ale stejně je v tom vždycky trošku kouzla,“ vysvětluje Daniel.
A co že je to narůstání? „Představte si, že máte nádobku, ve které je speciální roztok. Musí se změrit, jakou má koncentraci, pak se do toho dá lano, které si necháváme vyrobit, a během několika dní až týdnů tam krystal narůstá s tím, že to nesmíme otevírat, abychom ho neporušili,” popisuje Daniel.
Od kolekce Virus je odvozena další kolekce Graft, která je tvořena pravými nerosty. Tato kolekce je částečně inspirovaná Panskou skálou, kam Zdeněk s Danielem často jezdili, když spolupracovali s Preciosou na výrobě lustru. Další zajímavou kolekcí je kolekce Peony, která se prodává již přes deset let. „Je to skoro zázrak. Móda je tak rychlá a nestává se často, že by se něco tak dlouho líbilo. Samozřejmě děláme u kolekce nějaké obměny, přidáváme tam třeba koňské žíně, nylon nebo polodrahokamy. Najdou se lidé, kteří mají těch věcí klidně deset, a to různých a sbírají je, což je super pocit,“ dodává Daniel.
Šperky pro zvláštní příležitosti i běžné nošení
Sice se může zdát, že jsou některé věci určené pouze pro zvláštní příležitosti, někteří je ale nosí každý den. „Mám kamarádku, která nosí šperky, které se hodí více pro výjimečné příležitosti, úplně běžně. Lidé se jí nejdříve ptali, jestli jde do divadla, ale pak už si zvykli, že se takhle obléká. Důležité je to pak dobře sladit. Tím, že to jsou výrazné věci, tak to chce pak něco minimalistického na sebe,“ říká Daniel.
Kromě výrazných šperků v portfoliu značky Zorya najdete i klasické zlatnické kolekce. „Není to jenom o experimentu. Děláme také kolekce, ve kterých používáme zlato nebo diamanty, ale zase je to trochu posunuté. Děláme například řetízek z bílého zlata, na kterém jsou uchycené černé diamanty tak, jak se to normálně nedělá. Snažíme se zlatnické řemeslo vždy nějak inovovat, posouvat a trošku experimentovat,“ doplňuje.
V dílně pracuje také velká část Zdeňkovy rodiny – ségra a maminka, a právě ta vyrábí unikátní náušnice, které opticky obrůstají ucho. „Jsou neuvěřitelně pracné. Jeden pár se dělá i čtrnáct dní. Jsou to korálky hematitu, které jsou sešité dohromady nerezovým drátem. Celý ten tvar je udělaný jen kompozicí kamínků. Stejným způsobem dělá Zdeňkova maminka i náramek. To neumí nikdo jiný a až jednou půjde do důchodu, některé ty techniky a produkty skončí s ní,“ říká Daniel.
Perly
Z poptávky zákazníků vzešla také minimalistická kolekce snubních a zásnubních prstýnků. „Všimli jsme si, že v Čechách úplně chybí minimalistické prstýnky bez zbytečných příkras. Rozhodli jsme se proto vytvořit vzorkovník asi čtrnácti tvarů a dvanácti barev zlata, platiny a paládia. Všechny prstýnky se dají navzájem kombinovat, a to i z toho důvodu, že často klienti nosí zásnubní prstýnek současně se snubním. Kromě snubních prstýnků máme od loňského podzimu nově kolekci z perel. Ta je zvláštní zejména svým tvarem a optickým efektem. Nenašli jsme nikoho jiného na světě, kdo by něco podobného dělal. A chystáme kolekci ještě dále rozpracovat, protože se nestává každý den, že by člověk objevil něco nového a takhle zajímavého. Tuto kolekci jsme prezentovali na Designbloku a dostali jsme za ni ocenění Nejlepší kolekce šperků, takže nás to motivovalo tuto kolekci ještě dále rozpracovat,“ říká Daniel.
Co chystají dále? „Letos připravujeme velký projekt do Drážďan a budeme mít výstavu v Londýně v jedné hodně reprezentativní galerii společně s dalšími českými šperkaři. Sice děláme méně akcí než dříve, ale soustřeďujeme se spíše na naše stálé zákazníky, pro které chceme připravit něco speciálního navíc,“ říká Daniel.
V minulosti připravovali Zdeněk s Danielem kolekci zásnubních prstýnků s Klárou Šumovou a Dirkem Wrightem a podobné spolupráce chtějí každý rok obnovovat. „Zajímají nás páry, které spolu zároveň tvoří a zároveň žijí, což mi připadá jako zajímavá konfrontace profesního a osobního života. Inspiruje nás propojování různých odvětví a to nikdy není jenom o tom šperku. My sice známe to řemeslo jako takové, ale jiné pohledy a jiné profese nás také mohou pozitivně ovlivnit. Například kolekci Virus jsme také konzultovali s řadou restaurátorů a chemiků, kteří do toho zase dali svůj vhled,“ uzavírá Daniel.