Šedesátý ročník předávání cen Grammy, které stále patří k těm nejprestižnějším, přinesl řadu překvapení. Zejména proto, že Jay-Z neproměnil ani jednu ze svých osmi nominací. Jak je to možné?
Předávání, které jste mohli vidět na americké televizní stanici CBS 28. ledna, bylo výjimečné už od začátku. Vůbec poprvé se neodehrávalo v hlavním městě šoubyznysu Los Angeles, ale přesunulo se do legendárního newyorského prostoru Madison Square Garden.
Nejvíce nominací letos získal Jay-Z, a v řadě z nich, jako třeba album roku nebo skladba roku, byl jasným favoritem. Přesto ale neproměnil ani jedinou. Fanoušci se na sociálních sítích bouří a dohadují, jak se to vlastně mohlo stát. “Takhle to dopadne, když podvádíš Beyoncé,” odkazuje jeden z fanoušků na Twitteru na nedávnou aféru.
Jenže Beyoncé se loni stalo něco podobného. Z devíti nominací nakonec proměnila jen dvě, přestože deska Lemonade byla mistrovským dílem. Album to ale bylo velmi osobní – královna světového r&b zde oslavovala sílu ženského pokolení a přímo či nepřímo odpověděla na celou řadu palčivých otázek ohledně nevěry, vztahů a podobně.
Jay-Zho počin 4:44 je v určitém světle vnímán jako jakási odpověď na Lemonade. Jay-Z tady slavnostně zabil své ego, staré já a lyricky se popral se spoustou svých démonů z minulosti. Tahle deska není plná hitů, na které budou tancovat v klubech po celém světě. Je to jedna dlouhá osobní zpověď – a skvělá ukázka toho, jak vypadá hudební projekt ve chvíli, kdy má umělec volné ruce a dělá ho tak, jak doopravdy chce.
Co z toho plyne? Že je třeba si připomenout podstatu Grammy. I přes široký záběr v rámci kategorií porota oslavuje a v podstatě vždycky oslavovala hlavní proud. A do toho osobní zpovědi umělců (i když mainstreamových) prostě nepatří.
Jigga sice tuhle desku nedělal vyloženě jen pro sebe a své okolí, ale i pro své fanoušky. Jenže pro opravdové fanoušky, kteří s ním jsou již řadu let. Hned po vydání alba byly odborné hlasy jasné: skvělá deska, ale příliš nových fanoušků si její autor nezíská.
Což samozřejmě není špatně, jen se pak stane, že si nejvíce sošek Grammy místo něj odnese Bruno Mars. Se svou skladbou 24K Magic ze stejnojmenné desky cenu za nahrávku roku a porazil tak konkurenty jako Despacito nebo Humble od Kendricka Lamara. Ta ale získala cenu za nejlepší rapovou skladbu i za nejlepší žánrové vystoupení. Kendrick Lamar si pak odnesl ještě cenu za videoklip roku a spolu s Rihannou dostal Grammy i za nejlepší vystoupení v kombinaci se zpěvem za skladbu Loyalty. Nejlepší rapovou deskou roku se podle očekávání stalo Kendrickovo veledílo Damn.
Kendrick Lamar si (minimálně podle nás) vítězství zasloužil. Mnohem překvapivější byl právě úspěch Bruno Marse – Bon Iver například prohlásil, že i když proti Bruno Marsovi nic nemá, přijde mu naprosto nepochopitelné, že si domů odnesl tolik sošek.
Je otázka, zda to mrzelo samotného Jay-Z – svou poslední deskou totiž udělal především velkou službu sám, sobě, své rodině a skalním fanouškům.
foto: nme.com, hiphop-n-more.com