Dvě sezony stačily Petru Kopfsteinovi na to, aby se zařadil mezi největší favority leteckého seriálu Red Bull Air Race. Jaký bude jeho třetí rok v nejprestižnější letecké soutěži na světě? „Chceme bojovat o pódium,“ říká pilot Teamu Spielberg, který odletí k prvnímu závodu v kompletně českém složení.
Během minulé sezony se Petr Kopfstein vklínil do absolutní špičky šampionátu. Porážel daleko zkušenější soupeře, poprvé v životě vystoupil v elitní kategorii Master Class na pódiu především létal velmi konzistentně – bodoval sedmkrát v řadě. Díky tomu obsadil v celkovém pořadí fantastické páté místo. Žádný jiný pilot nezaznamenal po svém vstupu do Red Bull Air Race tak rychlý progres.
„Letos chceme ještě výš. Naším cílem je skončit v celkovém pořadí do třetího místa. Víme, že to bude hodně složité a že se to nemusí podařit. I obhájení pátého místa bude mimořádně náročné. Ale nemáme důvod se kohokoliv bát, věříme si a chceme na pódium,“ říká karlovarský pilot odhodlaně.
Poprvé v ryze českém složení
Jeho tým prošel v zimní pauze jednou změnou. Hangár opustil německý mechanik Andreas Kaufmann, kterého nahradil Čech Jiří Fliger. Jinak se sestava nemění: týmovým koordinátorem je Martin Nepovím, taktikem Pavel Jiránek. Do nové sezony tak Team Spielberg vstupuje v kompletně české sestavě.
Letadlo Edge 540 V3 zůstalo přes zimu ve Spojených státech amerických a neprošlo zásadními úpravami. „Do větších modifikací se pustíme, až budeme mít stroj v Česku,“ říká Petr. „Dlouhodobě ale věřím tomu, že v jednoduchosti je síla, a já se nechci utopit v záplavě modifikací a analýz. Tento druh závodění je z 80 procent o hlavě, a proto chceme udržet vše v těch správných limitech.“
Co se týče úpravy letadel, trendem letošní sezony by mohlo být chlazení vodou, ke kterému se rozhodla přistoupit řada dalších týmů. „My půjdeme stejnou cestou jako v minulé sezóně. Chceme mít letadlo co možná nejlehčí, proto některé modifikace zatím dělat nebudeme. Pokud totiž změníte jednu věc, rozhodíte všechny ostatní parametry. Náš motor se chladí dobře, a nevidíme tedy pro podobné instalace důvod.“ vysvětluje Petr.
Cannes bude naše Monako
Fanoušci se v tomto roce mohou těšit na nové závodní destinace. Jednou z nich je francouzské Cannes, další zatím pořadatelé tají. Jisté ale je, že kalendář bude mít osm zastávek. „Tradičně se těším do Budapešti. A nově také do Cannes. To by mohlo být takové naše Monako,“ připomíná Petr ikonický závod Formule 1. „Závod se koná týden před filmovým festivalem a město má úžasnou atmosféru. Navíc rád létám v nových tratích, protože je nikdo nezná z předchozích ročníků a všichni tak mají stejné šance.“
Zajímavostí je, že se Team Spielberg pro letošní rok stal součástí skupiny, která plánuje závodní tratě, a Petr má tak možnost alespoň z části ovlivnit jejich podobu. „Na tvorbě tratí se podílejí kromě pořadatelů také zástupci několika týmů, a letos poprvé i my,“ vysvětluje Petr možnou výhodu pro letošní sezonu.
Kromě nových tratí připravili pořadatelé i další novinku – změnu v pravidlech. Nově už piloti nebudou diskvalifikováni za překročení přetížení 10 Gpo dobu 0,6 s, ale budou potrestáni dvouvteřinovou penalizací. Diskvalifikační hranice byla posunuta na 12 G. „Myslím si, že je to změna k lepšímu. Navrhoval jsem ji už v minulosti, a nebyl jsem sám. Pilotům dává tahle úprava šanci, aby se při překročení 10 G ještě poprali o postup.“
Red Bull Air Race startuje 2. a 3. února v Abú Zabí, kde Team Spielberg zahájí svůj útok na pódiové příčky.