EPOS 257 je aktivní člen skupiny ZTOHOVEN. Ve svých 26 letech se hlásil na Uměleckoprůmyslovou školu v Praze. Dostal se napoprvé. To, že v ateliéru byl jeden z nejstarších, pro něj byla spíš výhoda. Člověk už je podle něj vyzrálejší a ví, co chce.
Od 17. 3. probíhá ve Veletržním Paláci jeho dlouho připravovaná výstava s názvem Retroreflexe, jejíž ústřední myšlenkou je liminalita. Přechodový stav mezi dvěma světy. Průhled z ulice do galerie a naopak. Symbolicky se k nim vztahuje přes dopravní značení. Proplouvá městskou krajinou a ikonicky znázornuje trasy. Jak ho to napadlo a co plánuje dál?
__
Jak ses poznal se Ztohoven?
Já jsem se seznámil s lidma ze Ztohoven skrz Trafačku. Celkově pro mě bylo to místo takovej bod zlomu. Už dřív jsem měl tendence přesahovat graffiti a tam jsem potkával jednak podobný lidi, který vycházej z graffiti komunity a pak ty ostatní výtvarníky. To byl pro mě startovací moment. Bylo to místo, kde jsem měl svůj první ateliér. Takže s tim prostorem pro mě přicházely i ostatní věci.
Tvoje první velká akce?
První akce Ztohoven byl otazník nad hradem. Pak byly citylighty, ale já jsem se aktivně zúčastnil až akce Občan X. O Hřibu (fiktivní odvysílání výbuchu atomového hřibu v přímém přenosu na ČT1) jsem věděl, ale nezúčastnil jsem se. Plány na jeho vznik už byly dávno, ale odehrálo se to, když už byla Trafačka.
Slyšela jsem, že jsi šel pěšky až k pramenu Botiče. Důvod cesty? A její přínos?
Já celou dobu vycházim ze svejch zkušeností z graffiti. Z poznávání okolí, města a neustále se k tomu nějakym způsobem vracim. Udělal jsem si takovou analýzu tý moji transormace a přerodu k nějaký tvorbě a jedno z těch vyústění v rámci všech děl je cesta Botičem. Pracovní název toho je Cesta ke zdroji. A je to vlastně cesta od centra města až k jeho nejzazší periferii. Cesta za pramenem.
Člověk jde proti proudu a zkoumá městskou perspektivu v rámci toho, že si určí cíl a má zúženej úhel pohledu, kterym se na tu krajinu dívá. Pro mě byl zúženej úhel pohledu to, že jsem šel korytem a mojí perspektivou města byl pohled z koryta na břeh. Šel jsem 35 kilometrů v holinkách a fotil jsem krajinu analogem zhruba každejch sto metrů. Dvanáct kinofilmů za tu cestu. Fajn bylo, že se k těm fotkám nemůžeš vracet. Fotil jsem to na mjůčko. Když jsem začínal s graffiti, tak jsem analogy fotil právě na něj. Souvisí to i s mým dětstvím. Chodil jsem do skauta, do klubovny kousek od Grébovky a pod Nuselák, takže jsem ten tok Botiče znal už od malička. Tam jsem taky dělal svoje první graffiti.
A budeš to nějak zpracovávat?
Mám už to částečně zpracovaný. Chtěl bych k tomu dělat výstavu a takovou malou publikaci. Rád bych to uzavřel jako komplexní dílo a dal tomu nějakej formát. Bude to subtilnější záležitost.
Výstava Retroreflexe. Jak tě tohle napadlo? Sdělení výstavy?
Já se posledních několik let zabejvám zkoumáním městskýho prostředí a tahle Retroreflexe je jedna z forem zkoumání prostoru pod zúženou perspektivou. Jel jsem jednou v noci autem, v období kdy jsem se dost často v noci projížděl sám autem. Bavilo mě zkoumat město v noci z auta, při čemž jsem zahlídl tu sestavu šipek v jedný zatáčce. A zatoužil jsem s tim něco udělat. Ten zážitek toho záblesku značky mě donutil s tím něco udělat. A od toho se to začalo vyvíjet…