Přinášíme vám slíbený exkluzivní report z mezinárodního urban culture eventu Sole DXB. Ten se právě odehrává v Dubaji, kam jsme byli pozváni společností Nike, která si pro nás dokonce připravila speciální program.
Hned po příjezdu do pokoje jsme našli překvapení v podobě unikátního páru populárního modelu Air Force 1. Boty byly vytvořeny přímo pro Sole DXB, v limitovaném počtu 200 kusů. Najdeme na nich speciální laser print s dubajskými vzory a logem celé akce. Návštěva začíná více než skvěle!
Ve čtvrtek odpoledne, den předtím, než se event otevíral pro veřejnost, jsme se vydali směr Dubai Design District, který byl vybrán jako hlavní dějiště. Po příjezdu na místo jsme vešli do třípatrové budovy v podobě Nike krabice, kde na nás čekalo preview nové kolekce 12 Soles, kterou Nike na eventu představuje. Kromě toho jsme se mohli podívat i do minulosti, jelikož zde byly vystaveny modely staré přes 20 let. Například AJ 1 Chicago, Blazer nebo Foamposite, které byly dokonce podepsané samotným Michaelem Jordanem!
Po krátké prohlídce jsme se přesunuli na střechu krabice, kde na nás čekali opravdu výjimeční hosté. Prvním z nich byl senior designer Nike, Aaron Cooper. V Nike pracuje už 20 let a v navrhování basketbalových bot je již teď žijící legendou (spolupracoval se jmény jako Scottie Pippen nebo Lebron James). Tím dalším byl Bobbito García – DJ, basketbalista, bboy, influencer, filmař… V asi půl hodinové diskuzi nám Bobbito přiblížil, jaké to bylo vyrůstat v době formování celé sneaker kultury a to přímo v jádru celého dění, New Yorku. O jeho knize „Where’d You Get Those? – New York City’s Sneaker Culture 1960-1987” a mnohém dalším.
Velmi nás zaujalo, když vyprávěl o historicky prvním vydání Air Force 1. Ty jako první představily technologii Air, a tak byly mnohem pohodlnější než jakákoliv jiná bota té doby. Před jejich releasem se prý musely do bot nosit více jak 4 páry ponožek, aby se v nich vůbec dalo hrát. V této době jste si prý museli dávat velký pozor také na to, jaké tenisky jste si na sebe vzali do určitých čtvrtí. Při špatné volbě jste totiž mohli být v nejlepším případě okradeni. Nakonec nám vysvětlil, proč se celá sneaker kultura vyvinula právě z basketbalu – v 70. a 80. letech minulého století nastal v New Yorku velký boom streetballu. Vrcholoví hráči hráli zdarma na venkovních kurtech a to samozřejmě přitáhlo pozornost tisíců diváků. Hráči basketbalu byli nejvíce „cool“ v celém okolí a lidé si začali všímat i jejich bot. Aby se jim alespoň trochu vyrovnali, začali nosit stejné boty jako oni. Přidejme k tomu popularitu sneakers u vrcholových hiphopových umělců té doby a vyjde nám nárůst prodeje sneakers o neuvěřitelných 300% během pouhých pár let.
Aaron nám zase osvětlil, jak moc miluje pomáhat lidem k dosažení jejich snů a obecně posouvání ostatních na jejich maximální výkon. V jeho nesmírně charismatickém projevu nám přiblížil, jaké to bylo, designovat boty v době bez internetu nebo třeba jak se mu spolupracovalo se Serenou Williams, pro kterou navrhnul velmi povedený model NikeCourt Flare. Podle něj je jednou z nejzásadnějších věcí příběh za každým modelem, díky kterému si k němu lidé vytvoří pouto. Dále důležitost feedbacku celé sneakers komunity, protože pomáhá udržet celý tento průmysl naživu. Oba samozřejmě potvrdili, že všechna magie je však dokončena až na basketbalovém kurtu, když si hráč boty nazuje a jde do akce.
Dostala se nám možnost oběma položit pár otázek a zde vám je přinášíme:
- Bobbito
Spolupracoval jsi s Nike na své vlastní botě, jaký to byl pocit, pro milovníka sneakers jako si ty, nadesignovat si vlastní pár sneakers?
Bylo to obrovské být v roce 2007 součástí oslav 25. výročí Nike Air Force One. Nejsem atlet ani platinový hudebník, ale za svůj život jsem kulturu ovlivnil natolik, že si mě Nike vyhledali a dali mi možnost navrhnout svůj vlastní pár Air Force 1. Pocit to byl úžasný a navíc si myslím, že se mi to opravdu povedlo.
Co tě vedlo k tomu napsat Knihu Where’d You Get Those?
Celé to opravdu začalo až v roce 1990, kdy jsem napsal historicky první článek o sneakers do médií. O pár let později mnoho médií začalo psát o sneaker kultuře jako o novém fenoménu, ale já byl součástí sneaker komunity už od šedesátých let. To nebyl žádný nový fenomén. Tak jsem chtěl tento jejich omyl dostat do povědomí veřejnosti a díky tomu vznikla má kniha.
Jaký je tvůj vztah k módě obecně?
Jsem basketbalista. Já vždycky budu mít na sobě basketbalové trenky a pohodlné tričko. Mám shows jako DJ ve více jak 40 zemích po celém světě, ale pokaždé mě uvidíš v basketbalových šortkách a pohodlném tričku. I když zrovna nejsem na kurtu, pořád chci vypadat jako hráč basketbalu. To je styl, který jsem si vytvořil již v dětství a dodnes ho držím.
Jakému projektu se momentálně nejvíce věnuješ?
Mé zatím nejnovější povolání je filmař. Natočil jsem už dva filmy a nyní pracuji na třetím. To bude vlastně moje autobiografie, dokument o mém životě. Celé se to bude točit kolem hudby, tenisek a basketbalu.
- Aaron
Jaký je to pocit být součástí celé sneaker historie – vědět, že tvé designy ovlivnily celou teniskovou kulturu?
Skvělá otázka! Nad tím jsem se nikdy takto nezamyslel. Pro mě je nejduležitější, aby můj design šířil radost a podporoval výkonnost atletů na basketbalovém kurtu, běžecké trati a tak dále. Prostě pomoct lidem dosáhnout jejich snů a cílů.
Jaký svůj design máš nejraději?
Asi ten, na kterém pracuji právě teď. Bohužel nemůžu nic víc prozradit.
Posloucháš při navrhování hudbu? Jestli ano, jakou?
Hrozně rád cestuji. Proto pokaždé, když jsem v nějaké zemi, snažím se co nejvíce nasát její kulturu, ať už vědomě, tak podvědomě. Specifický žánr ale asi nemám.
Jaký je zdroj tvé inspirace při navrhování?
Záleží na tom, s kým zrovna pracuji. Pokud je to jeden atlet, je to jednodušší, soustředím se hlavně na něj, jeho životní styl. Zrovna teď však navrhuji něco pro všechny atlety, proto se mezi nimi snažím najít co nejvíce podobností a z toho vycházím. To je složitější.
Po rozhorovech jsme se přesunuli do kulturního centra/restaurace Creekside, kde byla krátká prezentace s Brownbook Brothers, zakladateli lifestyle magazínu Brownbook. Ti mluvili o arabské kultuře, přesněji o jejím zachování a zároveň zařazení do rychle se rozvíjející dubajské urban kultury. Také o tom, že Dubaj a celý střední východ už není jen o ropě a přehnaném luxusu, ale zároveň i místo vzkvétající kultury, na čemž má velkou zásluhu právě jejich magazín.
Po nich přišli na scénu ruzní místní influenceři, například Sneakerhead Tareq Q, jehož Instagram účet má nasbírán slušných 130 tisíc followers. Ten mluvil o tom, jak u něj ve škole byli nejvíce populární basketbalisti, on si koupil první pár Jays a ihned se do nich zamiloval. Díky tomu se dokonce i naučil hrát basketbal. Dnes je jedním z nejpopulárnějších influencerů ve středním východě a spolupracuje s brandy jako Jordan, Lexus nebo Cadillac.
Za zmínku stojí určitě ještě jeden host – Michael Taylor, spoluzakladatel celého eventu Sole DXB. Ten nám přiblížil začátky celé akce, kdy očekával kolem 300 lidí, ale přišlo jich nakonec 1100. A letos tu máme již pátý ročník.
Zítra se můžete těšit na více záběrů, více basketbalu, více sneakers a možná, když nebudete zlobit, vyzpovídáme i jednu basketbalovou legendu!