Pětatřicetiletý DJ Friky se prohrál díky píli, talentu a tvrdé práci z Horního Slavkova až mezi absolutní DJskou špičku. Desky jsou neoddělitelnou součástí jeho života už skoro 14 let a za tu dobu se dvakrát dostal na třetí místo na Mistrovství světa v turntablismu, neboli v akrobatickém mixování desek. O DJ scénu se aktivně zajímá a mimo jiné objel několik národních kol projektu Red Bull Thre3Style.
√
Jak ses vlastně sám dostal k tvojí práci DJe?
Haha, to je vtipná otázka. Tak samozřejmě DJing pro mě začal jako koníček. Už dřív jsem jel v dost různorodý hudbě, ale moje počátky se točily kolem hip hopu a scratchingu. Jeho zvuk mi imponoval hned, jak sem ho poprvé slyšel. To, že se mixování stalo postupem času mojí obživou, je asi tím, že jsem si šel za svým snem a snažil jsem dělat to pořádně.
Jaký DJ styl je ti nejbližší? A máš v něm nějaké vzory?
Jak se o mně všeobecně ví, jsem velkým fanouškem turntablismu. Ale zároveň jsem odehrál opravdu hromadu různých mejdanů, takže pro mě je důležitý mít všeobecný hudební znalosti, ale zároveň mít skills, který by měl každý DJ mít aspoň na základní úrovni. Situace na scéně tomu ale bohužel moc neodpovídá. Teď ty vzory. Ono to je těžký, protože se už delší dobu pohybuji kolem světového DMC/ IDA a každý, kdo se dostane takhle daleko, je pro mě prostě borec.
Dokázal bys ve stručnosti popsat, co je potřeba udělat proto, aby se člověk stal DJem?
Tak potřeba je, aby tě to bavilo. Ale co se týče dostupnosti a náročnosti týhle profese, tak level šel opravdu hodně dolu. Dřív, pokud jsi neměl desky, gramofony a navíc jsi neuměl míchat nebo scratchovat, tak sis prostě nezahrál. Dneska většinu těchto věcí za tebe udělá počítač a lidi pod stage vůbec v podstatě moc netuší, co tam kroutíš a mačkáš. Takže dneska je spíš důležitý mít dobrý PR a promo než skills a techniku. A to bohužel i v urban kultuře. Taky je důležitý rozlišovat DJing a hudební produkci. Ne vždycky se to totiž slučuje.
Myslíš, že je soutěž Thre3Style pro světovou DJskou scénu přínosná?
Myslím si, že určitě ano. Protože ukazuje DJing v tom lepším světle. Ten, kdo nemá skills, nemá šanci si tam škrtnout, protože porotci jsou povětšinou velice zdatní turntablisti a i vítězové této soutěže jsou opravdu dobří DJové. Takže ano, každá soutěž, která se DJingu týká a je založená na skills, má smysl, i když někteří budou oponovat, že v hudbě se nedá soutěžit. Tohle prostě vzniklo z battlu, kde se jeden snaží být lepší než ostatní. To zákonitě musí posouvat hranice, jako je tomu třeba v tanci či jiném uměleckém projevu.
Jak si ve srovnání se světem stojí naše současná DJská špička?
Naše DJská scéna je posledních pár let opravdu na vysoké světové úrovni. Dokazují to i výsledky na DMC nebo IDA, kde například brněnský DJ Five skončil na druhém místě po několikanásobném světovém šampionovi DJ Vekked z Kanady. Nebo Trouble Team, který skončil na DMC WORLD dvakrát na třetím místě a za sebou nechal kromě dalších například i team z USA. Podle mě bychom se neztratili ani v 3stylu, kam se ještě můžeme dostat, protože pokud se nepletu, máme několik žadatelů o divokou kartu. Třeba se na někoho usměje štěstí, i když v té konkurenci, kde je třeba i JFB, to nebude jednoduché.
Která země pak podle tebe plodí to nej DJské ovoce?
Tak dlouhodobě je to Francie a teď je na tom dobře Kanada. Ale silní jsou taky v Polsku, USA, Německu, Japonsku nebo třeba Belgie má opravdu velkou základnu.
Pojedeš se na finále Thre3Style podívat nebo ho budeš sledovat z povzdáli?
Moc rád bych, pokud to klapne, do Chile vyrazil. Už se mi letos povedlo vidět živě národní kola třeba Německa, Rakouska nebo Polska. Jinak sleduji i další země online. Mega mě ta úroveň zajímá, i když ne vždycky se s porotci shodnu na vítězi. Nebo není hudba v rámci mainstreamového zaměření vždy můj šálek kávy, ale to je prostě jen otázka vkusu.
Máš tam nějakého favorita, který je třeba tvým vzorem, nebo naopak nějakého mladého DJ, jehož cestu sleduješ?
Zatím se mi z postupujících nejvíc líbil asi set kámoše a soupeře v DMC team kategorii DJ Cross z Belgie, který je členem The Mixfitz, což jsou světoví šampioni kategorie Team. On sám se honosí titulem IDA WORLD. Hodně se mi líbil Rafikův set, ten ale neprošel národním kolem v Německu přes dalšího světového DMC šampiona Pro Zeiko kvůli technickým problémům v setu. V Polsku to rozbili Falcon s Vazzem, ale nestačilo jim to na nováčka 69 Beats. Je paráda to sledovat, pozorovat zvyšující se úroveň a zájem. Zároveň to děla náš druh DJingu populárnější, a za to jsem Red Bullu moc vděčný.