Je to tak. Někdo “to” tam prostě má. Může bejt tlustej nebo hubenej. Kluk z plakátu nebo z freak show. Ale je to tam. Charizma. Osobnost. Když vejde do místnosti, cejtíš ho okamžitě. Má styl a říz. Kdybys ho postavil do kouta a náhodně na něj jak na věšák zahazoval věci, bude to mít stejně koule. Někdo se prostě jako fešák narodí. A právě to tady pro vás máme dnes.
Jeden ze zcela zásadních talentů svojí generace. Navazuje na to nejlepčí z tradic břitkých poetů svého města. Znělo by to asi jako velká kravina nebo tiskovka někoho, komu se nepovedlo udržet v sedle vlastního egotripu, kdyby… Kdyby to nebyla tak trochu úplně pravda. Kdyby $$$$ $$$$$N$ netrčel a nečouhal jak bagr z kapsy. Má hlas. Když mluví, lidi poslouchaj. “Přízní kritiky” se ohání kde kdo. Ale většinou to bývá tak, že umělec se snaží. Sáhne na své kreativní dno, přinese ho na vrchol… A pak dostane na Pitchfork.com 5 za snahu. Tady eM limituje k vosmičce, a to se bavíme jen o mixtapech, protože se tetelíme při čekání na album. Málokdo masíruje spodinu lebeční takhle příjemným způsobem a ještě mu k tomu volá Timbo, aby mu dal props. Chceš novou krev, která ještě nezaschla? Tady máš kýbl.
Talent samo sebou nedřímá jen v lesích za louží. Dřímá i za kanálem. A Ocean Wisdom je z nich aktuálně dost možná ten vůbec největší. Je mu 22 a za jedinej rok poslal větší vlnu, než když hraješ verlybu ve vaně. To se většině nepovede za celou kariéru. Stačil jeden klip, jedna pecka – Walkin‘ a bylo vymalováno. A velký labely se pak přetahujou úplně zbytečně, zatímco u High Focus, domova The Four Owls se smějou od ucha k uchu. To lejno je skutečné.
Čas se nezastavil ani v Německu. Tam počítaj pětiletku, která utekla od vydání Eiserne Besen a že se za tu dobu změnilo hodně. Do Deutsch rapu si našli cestu slizká popová produkce jako podmaz pro uvízlého metrosexuáního fake studio gangster rappera. Z kdysi posvátného chrámu se stala samoobsluha pro egomaniaky. Přesně do těchto zatuchlých vod skáče Morlockk Dilemmakufra a vrací se s EiserneBessen II. Chladnej jako řezníkovo prkýnko. Jako žrádlo pro labužníky, co to rádi syrový. Battle rap, punchlines a více punchlines, verbální akrobacií a breaky. Čas na návrat je teď.
Figury jsou na poli polskýho rapu všechny možný. Hromada pěšáku, pár střelců, dáma a král. Ten to šéfuje už dvacet let a říká si Tede. Podepsanej pod klasickýma projektama jako Trzyha, Warszafski Deszcz nebo Gib Gibon Sklad má za tu dobu tolik desek, mixtapeů a hostovaček, že bys měl honičku je spočíst i s tuctem prstů. Navíc Tede nežije jen ozvěnami minulosti, stále je hudebně velmi činný, důkazem budiž třeba jeho producentské alter ego DJ Buhh.
Domácí rap už několik let nemá mindrák z rádia ani úspěchu. Spíš z toho, že když už se nestydí za snahu o tyhle mety, úplně se na ně nedaří dosáhnout. Mezi výjimky potvrzující pravidlo patří určitě Paulie Garand a Kenny Rough. Vypadá jak holobrádek, ale i když se to nezdá, má venku jednu pravěkou desku, dvě alba s BPM a 4 další pod labelem Ty Nikdy. A na tý tenký hranici mezi použitelností v rádiích a televizích a uvěřitelnou autentičností bruslí jak nikdo druhej. Chvíli hajzluje, ale umí i básnit… A tak nějak nenápadně se vypracoval mezi to nejlepší a nejuznávanější, co tady máme.
Vstupenky na Hip Hop Kemp 2016 koupíte online na www.hiphopkemp.cz nebo v kamenných obchodech Queens v Praze, Brně a Ostravě. Klasická třídenní vstupenka do konce květnastojí 1600 korun, VIP lístek vyjde na 2900 korun.