Dnes jsou už tenisky běžnou záležitostí. Vždy tomu tak ale nebylo. V dřívějších dobách se nošení tenisek jinam než na sportovní události považovalo za neslušné až pobuřující. Proto to muselo vzít do rukou několik průkopníků, kteří se nebáli a sneakers prosadili jako běžnou obuv. V této souvislosti vám přinášíme první část seznamu 12 nejvlivnějších sneakers všech dob i s krátkým příběhem o jejich vzniku.
1. Converse Chuck Taylor All Star
Začneme nejstarším zástupcem v našem výběru, který letos dokonce slaví 100 let od svého vzniku. Původně basketbalová silueta All Star přežila mnoho trendů, stala se symbolem několika subkultur a stále ji můžeme považovat za botu, kterou si můžete vzít téměř kamkoli.
Firma Converse, která začala v roce 1908 jako výrobce kožených bot, se o devět let později rozhodla vstoupit na sportovní trh s basketbalovou botou pojmenovanou All Star. První colorway měla hnědý svršek i podrážku, která byla černě lemovaná. Basketbalový hráč Chuck H. Taylor hrající za tým Akron Firestones, jenž byl předchůdcem Boston Celtics, viděl v botě takový potenciál, že se v roce 1921 připojil ke společnosti Converse jako obchodní cestující. Díky jeho schopnostem se mu podařilo prodat nespočet párů, a později dokonce přispěl k vývoji boty vlastními nápady.
Jeho dopad byl tak velký, že v roce 1932 bylo ke znaku na kotníku přidáno jeho jméno. Od té doby zůstala silueta nezměněná a nespočet lidí nenazve model jinak než Chucks. Tenisky ve své době nosili snad všichni hráči basketbalu, americký tým oblékl jejich bílou variantu s ikonickými barvami po vzoru americké vlajky na olympiádě v roce 1936 a v neposlední řadě v nich trénovaly americké ozbrojené síly. Zajímavostí je, že černý model, který je dnes asi nejpopulárnější, vznikl až v roce 1949.
2. Air Force 1
Další nesmrtelnou teniskou je Air Force 1 vydána v roce 1982. Tento model se stal první basketbalovou botou, která měla v patě polštářek naplněný vzduchem, což zaručovalo pohodlí, na které nebyli do té doby hráči ani vzdáleně zvyklí. „Pohodlí“ jim totiž zajišťovaly až čtyři vrstvy ponožek.
Nike byl v basketbalovém světě nováčkem, do té doby bylo jeho hlavní doménou běhání. Designér Bruce Kilgore si bral inspiraci z Nike Approach, modelu určeného pro chození po horách. Kultem se ale tenisky Air Force 1 málem nikdy nestaly a zůstaly by v propadlišti dějin, nebýt tří obchodů s obuví v americkém Baltimoru, dnes známých jako Three Amigos (Charley Rudo Sports, Cinderella Shoes a Downtown Locker Room).
Nike totiž původně zamýšlel model jen jako sezónní a v roce 1984 se přestal vyrábět. V Baltimoru byl však tak populární, že se zástupci prvních dvou jmenovaných obchodů vydali do základny Nike v Oregonu, aby jeho šéfy požádali o výrobu dalších párů. To se jim opravdu povedlo a colorways white/royal blue a white/chocolate brown byly na světě. Tento moment bychom vlastně mohli označit za první exkluzivní release v historii sneakers.
Obchody i lidé navíc začali požadovat novou colorway každý měsíc, čímž se zrodila edice Color of the Month. Milovníci tenisek si pro ně do Baltimoru začali jezdit snad z celých Spojených států. Nike postupně zvyšoval počty, a tak bylo potřeba povolat do hry již zmíněný obchod Downtown Locker Room a Three Amigos byli na světě. Díky nim se v roce 1986 Nike rozhodl, že model začne znovu masově vyrábět.
O několik let později vznikl i nízký model, jehož čistě bílá colorway je momentálně jedním z nejpopulárnějších modelů od Nike. Zajímavostí je, že tato „allwhite“ verze byla zmíněna v tracku Can I Live II od Jay-Zho a v mnoho dalších. Nelly jednu svojí píseň dokonce pojmenoval Air Force 1, čímž se teniska stala jakýmsi poznávacím znakem předměstských, hlavně černých čtvrtí.
3. Adidas Samba
V našem seznamu dále nesmí chybět ani třetí z teniskových gigantů – adidas. Model Samba sice v současné době není až tolik vidět, v minulosti se mu ale povedlo rozpoutat obrovský povyk, a to hned z několika důvodů. Poprvé byla bota vydána v roce 1950 a původně byla vytvořena pro tréninkové účely. Přesněji pro fotbalisty a tréninky na tvrdším či zledovatělém povrchu. Vznikla spojením fashion a sportswearu, díky čemuž si ji ihned oblíbila obrovská masa lidí. Svého času ji měl téměř bez přehánění skoro každý člověk moderního světa.
Její tenkrát inovativní gumová podrážka byla velmi účinná a také inspirovala mnoho dalších modelů nejen od adidasu. Nejenže skvěle fungovala na zmrzlém povrchu, ale také se ji dařilo jako botě pro futsal. Obrovskou výhodou bylo i to, že předběhla první fotbalové tréninkové boty ostatních značek. První futsalové boty od Niku či Pumy totiž vznikly až v roce 1990.
Od zahájení prodeje bylo prodáno přes 35 milionů párů tohoto modelu a byly vytvořeny desítky barevných kombinací. Samby jsou oblíbené i ve filmovém průmyslu. Mohli jsme je vidět například v Transformers, kde si je oblékl Shia LaBeouf, či ve Valentines Day na Ashtonovi Kutcherovi. Ikonickou siluetu považují milovníci módy za klasiku, která se hodí ke všemu a podtrhne celkový vzhled outfitu.
4. Onitsuka Tiger Corsair
První část výběru zakončuje další model, který je dokonce tak klasický, že je na jeho základech postavena další klasika – Nike Cortez. Corsair byl poprvé vydán v roce 1969 a stál do jisté míry u zrodu Niku. Ten totiž původně začínal pouze jako distributor bot Onitsuka Tiger a až později ho napadlo začít svou vlastní výrobu. Tím pádem by se dalo říci, že byl Corsair spolu s ostatními modely od Onitsuky základem pro moderní běžeckou obuv.
Za designem nestojí nikdo jiný než Bill Bowerman, nyní jeden ze spolumajitelů a zakladatelů Niku. Jako inspiraci si vzal dva již existující modely a jeho nadřízení byli z výsledku tak nadšeni, že šli ihned do výroby. Původně se měla silueta jmenovat Aztec, na počest Aztéků a Mexika, kde se tenkrát konala olympiáda, kvůli které byl model vyroben, ale adidas stihl těsně předtím představit model Azteca Gold. Bowerman se chtěl vyhnout soudním sporům, a tak na poslední chvíli přejmenoval Aztec na Cortez podle španělského dobyvatele, který Aztéky rozdrtil.
Toto jméno nechal i botě, kterou vytvořil pro Nike, zatímco Onitsuka převzala nové – Corsair. To se ale rozhodlo až poté, co zástupci z Onitsuky ve skladu Blue Ribbon Sports (tehdejší Nike) náhodou objevili vzorek stejné boty, jakou měli oni. Místo jejich brandingu tam ale byl ikonický Swoosh. Dlouhé soudní spory vedly až k rozhodnutí, že prodávat svou verzi mohou obě společnosti. Tím se Cortezy i Corsairy staly jedinými teniskami v historii, které byly nejprodávanějším modelem dvou společností.
foto: highsnobiety.com, cityblueshop.com, solecollector.com, lovevintageadidas.com, northernthreads.co.uk, kicksonfire.com